Popular Education and Interculturality in Haiti

Educación Popular e Interculturalidad en Haití

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Nicolás Iglesias Mills
Abstract


Haiti‟s historical reality put us in a constant philosophical and anthropological debate, about our
connections with others and how power relationships are organized, sometimes through a so- called humanitarian assistance, that many times have transformed itself in evidence of the process that‟s left in the fraternal logic of the human being.
In Haiti, popular education, that create transforming proposal through a horizontality, it‟s almost
mandatory, but especially, provocative. Same thing happens with intercultural relations, because it incites the one that comes from outside to let himself affected, transform his/her life, so this way he can transform a hole continent according the same settings he had thought to change.
 



 
 
Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Nicolás Iglesias Mills, Universidad Austral de Chile

Candidato a magister en educación, mención política y gestión

Estudiante Universidad Austral de

Chilenicolasimuy@gmail.com

References

Alsina, MR (1999). Comunicación Intercultural. Barcelona: Antrhopos.

Astaburuaga, F. Iglesias, N. Gómez, Mp. (2015). Programa Primera Infancia 2014 – 2015. América Solidaria Haití.

Barzola, Paola, et Al. (2012). Razón moderna y otredad. La interculturalidad como respuesta. Ciencia, Docencia y Tecnología, XXIIIMayo-Sin mes, 111-135.

Biko, S. (1987) I write what i like. Oxford: Aelred Stubbs C.R.

Barrios, Y (2000). Educación Popular y Promoción Social. Propuesta de Fe y Alegría. Caracas: Federación Internacional de Fe y Alegría.

Bellegrade, P (2004). Haití. La ciudadela vulnerada. Oriente: Santiago de Cuba.

Carrasco, I (2015). Interculturalidad, ¿qué es? ¿qué puede ser? ¿para qué usarla? (s/d)

De Souza Santos, B (2014). Epistemologías del sur. Akal:

Federación Internacional de Fe y Alegría (2004). La identidad de Fe y Alegría. Colombia: Federación Internacional de Fe y Alegría.

Fanon, F.(1961). Los condenados de la tierra. París: Fondo de cultura económica.

Freire, P (1968). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freire, P. Antunez, F. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. Buenos Aires: Siglo XXI.

Giaccaglia, MA et. Al (2012). Razón moderna y otredad. La interculturalidad como respuesta. Ciencia, docencia y tecnología. XXIII Mayo, pp. 111-135.

Kristeva, Julia. 1988. Extranjeros para nosotros mismos. Barcelona: Hurope

Kuhn, T. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Mejía, MR (2006). Educación (es) en la(s) globalización(es) I. Entre el pensamiento único y la nueva crítica. Bogotá: Ediciones Desde Abajo.

Oliva, E. Stecher, L., Zapata, C. (2010). Aimé Césaire desde América Latina. Diálogos con el poeta de la negritud. Santiago de Chile: Universidad de Chile, CECLA.

Pakman, M (2010). Palabras que permanecen, palabras por venir. Micropolítica y poética en psicoterapia. Barcelona: Gedisa Editorial.

Palacios Díaz, A. (2005) La escuela de Frankfurt: el destino trágico de la razón. Universidad Autónoma de México: Revista del Tiempo, Abril 2005.

Portuondo Zúñiga, O (2014). Caribe, raza e identidad. La Habana: UNIÓN.

Sales, A. (2007). Diversidad en el ámbito escolar: por una educación intercultural. En Quaderns Digitals: “Congreso Internacional de Orientación Educativa y Profesional”. Universitat Jaume I de Castelló.

Soreman, G. (2014). El corazón americano. Ni el Estado, ni el mercado: la opción filantrópica. Editorial Debate: s/d.

Todorov, T (1986). El cruzamiento de las culturas. París: Communications. Núm. 43. pp. 5-24

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |