From general teaching to teaching the English language as a foreign language

De la didáctica general a la didáctica del idioma inglés como lengua extranjera

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Carolina Salamanca Leguizamón
Sonia Cristina Ramírez Sierra
Abstract

The application of general teaching to the specific field of each discipline or subject of study is called specific teaching. Taking into account that there is one for each different area, (Mallart, 2001) in the case of this review it is discussed in relation to the teaching of the foreign language. For this, firstly, an approach is made to the definition and characteristics of general teaching taken from two perspectives, first as a sub-discipline of pedagogy and later as a science of education, taking into account the epistemic nature and the object study of it. Secondly, the current situation of the teaching of the foreign language English is presented from a proposal that addresses what concerns the theoretical and practical foundations of the knowledge-teacher-student didactic triangle of the foreign language, a triangle that has been proposed by different theoretical approaches to describe and analyze the teaching-learning process.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Astolfi, J. P. (2001). Conceptos clave en la didáctica de las disciplinas: referencias, definiciones y bibliografías de didáctica de las ciencias. Sevilla, España: Díada.

Bolívar, A. (2003). Uni-pluri/versidad, 3 (3). Tomado de reseñas educativas/Education Review. Reproducido por Uni-pluri/versidad con permiso de los editores.

D’Amore B. & Fandiño, M.I. (2002). Un acercamiento analítico al “triángulo de la didáctica”. Educación Matemática. México. 14 (1), 48-61.

Escobar Urmeneta, C. & Bernaus, M. (2001). El aprendizaje de lenguas en medio escolar. En: Nussbaum, L. y Bernaus, M. (Eds.). Didáctica de las lenguas extranjeras en la educación secundaria obligatoria. Madrid. Síntesis: 39-77. Disponible en: http://gent.uab.cat/cristinaescobar/sites/gent.uab.cat.cristinaescobar/files/escobar_2001_teorias_adquisicion_l2_manus.pdf

Garrote, M. (2019). Didáctica de segundas lenguas y lenguas extranjeras en Educación Infantil y primaria. Ediciones Paraninfo. Madrid. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=KPqfDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Formaci%C3%B3n+en+Did%C3%A1ctica+de+las+Lenguas+Extranjeras&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwi3xrzYnorkAhUjqlkKHSDTA_EQ6AEIRzAG#v=onepage&q=Formaci%C3%B3n%20en%20Did%C3%A1ctica%20de%20las%20Lenguas%20Extranjeras&f=false

Grande, V. (2000). (res.) Estudios humanísticos. Filología, 22, 335-336 ISSN 0213-1382. Es reseña de: Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Jack C. Richards, Theodore S. Rodgers, Álvaro García, Josep M. Mas. Cambridge; Madrid: Cambridge University Press, 1998. ISBN 84-8323-017-8

Harjanne, P., & Tella, S. (2007). Foreign Language Didactics, Foreign Language Teaching and Transdisciplinary Affordances. In Koskensalo, A., Smeds, J., Kaikkonen, P. & Kohonen, V. (eds.) Foreign languages and multicultural perspectives in the European context; Wahrheit – Sprache. Berlin: LITVerlag, 197–225.

Madrid, D. (2004). La formación inicial del profesorado de Lengua Extranjera. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 8 (1), 1-19. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56780107. ISSN 1138-414X

Manga, A.M. (2008). Lengua segunda (L2) lengua extranjera (Le): factores e incidencias de enseñanza/aprendizaje. Tonos digital: Revista de estudios filológicos, 16, Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2778892 ISSN-e 1577-6921

Mallart, J. (2001) Didáctica: concepto, objeto y finalidades. En Didáctica para psicopedagogos. Madrid: Uned.

Murado, J.L (2010). Didáctica del inglés en educación infantil, métodos para la enseñanza y el aprendizaje de la lengua inglesa. Editorial Ideas Propias. Madrid. Recuperado de https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=laBVvdWgoU0C&oi=fnd&pg=PA9&dq=did%C3%A1ctica+del+ingles&ots=JxrhIAH2OT&sig=L6lWA5M63-hmG1kXYD5umjXtwo8&redir_esc=y#v=onepage&q=did%C3%A1ctica%20del%20ingles&f=false

Rodríguez, M., & García-Merás, E. (2005). Las estrategias de aprendizaje y sus particularidades en lenguas extranjeras. Revista Iberoamericana de Educación, 36(4), 1-10. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie3642807

Runge, A. K. (2013). Didáctica: una introducción panorámica y comparada. Itinerario Educativo: revista de la Facultad de Educación, 27(62), 201-240.

Zambrano Leal, A. (2016). Pedagogía y didáctica: esbozo de las diferencias, tensiones y relaciones de dos campos. Praxis & saber, 7(13), 45-61.

Zambrano, A. (2019). Naturaleza y diferenciación del saber pedagógico y didáctico. Pedagogía y Saberes, 50, 75–84.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |