The impact of pedagogical practicum experiences on the initial training of teachers of an English language teaching program

El impacto de experiencias de práctica pedagógica y educativa en la formación inicial de docentes de un programa de licenciatura en inglés

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Fernando Fernández David
Abstract

Education built on knowledge is fundamental for the development and progress of modern societies and hence the need to understand the scope of pedagogical practices in the initial training of future teachers (Lopes & Blázquez, 2012; MEN, 2013). On the one hand, a mixed study including qualitative and quantitative analysis is presented to measure and characterize the impact on the educational environment of an English Language Teaching pedagogical practicum (ELT program hereafter) of a state university in Colombia. Secondly, the opinions and perceptions of school principals, academic coordinators, main teachers, student teachers and practicum supervisors are analyzed through 5 Likert-scale survey instruments (Campoy & Gómez, 2009). Finally, results and recommendations are presented to the academic community interested in promoting a restructuring of the processes of pedagogical practices in foreign languages programs. Reforms that should be in line with public policies of initial pedagogical training, expectations and needs of teacher training whose view serves to overcome insularism of current curricula.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Fernando Fernández David, Universidad Surcolombiana

Profesor tiempo completo áreas de Francés e Inglés del programa de Licenciatura en Inglés de la Facultad de Educación

References

Benaquisto, Lucia (2008). “Coding frame.” In The Encyclopedia of Educational Psychology, edited by Lisa M. Given, 88-89. Volume 1 and 2. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Page 51-52. Retrieved from: http://www.stiba-malang.com/uploadbank/pustaka/RM/QUALITATIVE%20METHOD%20SAGE%20ENCY.pdf

Campoy, T.J., Gómez, E. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. Editorial EOS.

Consejo Nacional de Acreditación. (2013). Lineamientos para la Acreditación de Programas. Bogotá. Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1295 de 2010. Retrieved march 2018 in:

http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles229430_archivo_pdf_decreto1295.pdf.

Chamorro, González & Gómez (2008). Las prácticas pedagógicas que construyen conocimiento colectivo en el aula con estudiantes de pregrado de tres universidades de Bogotá. Universidad de la Salle. Bogotá.

Denzin, N. (1970b). Sociological methods: a sourcebook. London: Butterworth.

Díaz, M. (1998). La formación Académica y la Práctica Pedagógica. Icfes. Bogotá.

Díaz, M. (2000). La formación de profesores en la Educación Superior Colombiana: Problemas, conceptos, políticas y estrategias. Icfes. Bogotá.

De la Torre, S. (1998). Creatividad y cultura. En Marín Ibáñez, R; López-Barajas Zayas, E. y Martín González, M.T. (coords.). Creatividad polivalente. Actas y Congresos (pp.125-127). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Decreto 2450 de 2015 y resolución 18583 de 2017 Ministerio de Educación Nacional – SECAB. (2013b). Seis Temas centrales Asociados a las Condiciones Básicas de Calidad de Instituciones y Programas de Educación Superior. Bogotá: SECAB Publicaciones.

Edge, J. & Mann, S. (Eds.) (2013). Innovations in Pre-Service Education and Training for English Language Teachers. London: British Council.

Fernández, F. (comp.) (2018). ICT experiences in Surcolombiana University: crossroads among classroom research from initial training to teacher training. Libro inédito. Neiva: Universidad Surcolombiana.

Fernández, F. (2018). Resultados instrumentos & anexos - fase I. Neiva, Colombia: Google Drive. Recuperado de http://bit.ly/2lJK8Ty

Fierro, Cecilia, Berta y Rosas, Lesvia (1993). Transformando la práctica docente. Barcelona. Editorial Paidós.

Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.

Insuasty, E. y Zambrano, L. (2010). Exploring reflective teaching through informed journal keeping and blog group discussion in the teaching practicum. In Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, Vol. 12 No. 2. ISSN online: 2256-5760

Insuasty, E. y Zambrano, L. (2011). Caracterización de los procesos de retroalimentación en la práctica docente. In Revista Entornos, No. 24. Universidad Surcolombiana. Vicerrectoría de Investigación y Proyección Social. ISSN online: 2590-8081. pp. 73-85.

Insuasty, E. y Zambrano, L. (2014). Experiencias reflexivas de asesoría en la práctica docente. In Lenguaje, 2014, 42 (2). Universidad de Valle. ISSN: 0120-3479. pp. 389-414.

Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey – ITESM. (2017). ¿Qué es innovación educativa? México. Retrieved March 2018 in:

https://observatorio.itesm.mx/edu-news/innovacion-educativa

Latorre, Marisol (2006). Nuevas miradas, viejos problemas: las relaciones entre formación inicial y ejercicio profesional docente. En Revista Foro Educacional No. 10. ISSN online: 0717-2710. Retrieved march 2018 in: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2292721.pdf

López, Claudia & Heredia, Yolanda (2017). Escala i. Marco de referencia para la evaluación de proyectos de innovación educativa: guía de aplicación. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Retrieved March 2018 in: http://escalai.com/que_escalai/

Lopes, Hugo & Blázquez, Florentino (2012). La práctica pedagógica en la formación inicial de profesores del primer ciclo de Enseñanza Básica. En revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15 (4). pp. 29–42. ISSN 1575–0965. Retrieved March 2018 in:

https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/53330/1/Documento.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2013). Lineamientos de calidad para las licenciaturas en educación. Imprenta Nacional de Colombia.

Ministerio de Educación Nacional (2013). Sistema Colombiano de formación de educadores y lineamientos de política. ISBN 978-958-691-566-3. Imprenta Nacional de Colombia.

Ministerio de Educación Nacional (2012). La cultura del emprendimiento en los establecimientos educativos. Imprenta Nacional de Colombia.

Montgomery, D. (1999). Positive teacher appraisal through classroom observation. London: David Fulton Publishers.

Moreno, María del Carmen (1994). Innovaciones pedagógicas. Una propuesta de evaluación crítica. Editorial: Cooperativa Editorial Magisterio. ISBN: 9789582002787

Montero, L. (1990). Las Prácticas de Enseñanza en la formación inicial del profesorado. Modelos funciones y posibles orientaciones. Actas Simposio Nacional sobre prácticas de enseñanza, Santiago de Chile.

Osorno, Martha et al (2002). Experiencias docentes, calidad y cambio escolar: investigación e innovación en el aula. IDEP: Estrategias para el Mejoramiento de la Calidad de la Educación, Bogotá

Padilla & Espinoza (2015). La práctica docente del profesor de inglés en secundaria. Un estudio de casos en escuelas públicas. En Sinéctica versión impresa. ISSN 1665-109X

Sánchez, José; Pérez, Carlos (2011). Hacia un currículo transdisciplinario: una mirada desde el pensamiento complejo. In Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, núm. 17, enero-diciembre, pp. 143-164 Universidad de los Andes: Mérida, Venezuela. ISSN: 1316-9505.

Starkey, L &. Rawlins, P (2011). Teaching practicum in 21st century New Zealand.

Wedell, M. (2009) Planning for educational change: putting people and their contexts first. London: Continuum.

OJS System - Metabiblioteca |