Rigth to higher education in Latin America and migration to Argentina, state universities
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article shares some analyzes related to an investigation that has been carried out since 2018, on the experiences of young people who have migrated from Latin American countries to Argentina to start a degree career at the National University of Córdoba (UNC).
On this occasion, aspects related to the right to higher education in Latin American countries such as Chile, Peru and Colombia and the differences in state policies for the coverage of said right are discussed. Second, the relationship between higher education and the migratory movements that this entails.
Although our research focuses on the experiences of migrant students, it cannot fail to be articulated with the objective structural conditions linked to educational and migration policies that, at present, make young people decide to migrate to countries in the region to to be able to do their university studies.
It is interesting to know aspects of the processes of inclusion of migrants in the new social space and, for this, the research has opted for a qualitative approach, interviewing individually and in groups young foreigners enrolled in the Faculty of Philosophy and Humanities. The interpretations have made it possible to recognize experiences in the host country, different itineraries in the new city and in the university, subjective and social transformations that the migratory process has generated in these young people.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ansaldi, W, Giordano, V. (2016) América Latina. La construcción del orden Tomo I. Ariel: Buenos Aires
Bertaux, D. (1997) Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Bellaterra.
Del Acebo Ibanéz, E. (1996) Sociología del arraigo. Buenos Aires: Editorial Claridad
Brunner, J. (2008) Educación Superior en Chile: Instituciones, Mercados y Políticas Gubernamentales (1967-2007)Recuperado de http://200.6.99.248/~bru487cl/files/jjbrunner_final.pdf
Chiroleu, A.; Suasnábar, C.; Rovelli, L. (2012) Política universitaria en la Argentina: revisando viejos legados en busca de nuevos horizontes. UNGS: Buenos Aires
Didriksson, A. (2018) De la conciencia crítica a la producción de un conocimiento sustentable y de bien social: entre La Habana (1996) y Cartagena (2008) a Córdoba (2018), el debate sobre la Universidad en América Latina y el Caribe. En Balance y desafíos hacia la CRES 2018 / Marco Antonio Rodrigues Dias ... [et al.]; compilado por Claudio Suasnábar, Damián Del Valle... [et al.] editado por Lucas Petersen. - 1a ed. -Ciudad Autónoma de Buenos Aires: IEC - CONADU; Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UNA - Universidad Nacional de las Artes
Díaz, J. (2008) Educación superior en el Perú: tendencias de la demanda y la oferta. En Análisis de programas, procesos y resultados educativos en el Perú: contribuciones empíricas para el debate. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Peru/grade/20100405042637/analisis-2.pdf
Documentos para el debate. CRES 2018. Eje 7 A cien años de la Reforma Universitaria de Córdoba. Hacia un nuevo manifiesto de la educación superior latinoamericana: Rafael Guarga, Coordinador. Recuperado de http://www.cres2018.org/uploads/Doc.%20prop.%20Guarga%2028mayo.pdf
Documento Estadísticas de la Educación 2016 - Centro de Estudios Mineduc Recuperado de https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/07/Anuario_2016.pdf
Domenech, E. (2009) Migración y política: el estado Interrogado. Procesos actuales en Argentina y Sudamérica. Editorial UNC: Córdoba
Falcón Aybar, M.; Bologna, E. (2013) Migrantes antiguos y recientes: Una perspectiva comparada de la migración peruana a Córdoba, Argentina. En Revista Migraciones Internacionales. Vol. 7 N° 1. MéxicoRecuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062013000100008
Fernández Lamarra, N. y Costa De Paula, Ma. (Compiladores) (2011). La Democratización De La Educación Superior En América Latina. Límites Y Posibilidades. Sáenz Peña: Eduntref.
Fernández Lamarra, N. (2010) Hacia una nueva agenda de la Educación Superior en América Latina, ANUIES: México, D.F.
Greimas, A.; Fontanille, J. (2002) Semiótica de las pasiones. De los estados de cosas a los estados de ánimo. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI editores
Habermas, J. (1999) Teoría de la acción comunicativa Tomo I. Ed. Taurus Humanidades. España.
Jensen, F.; Perret, G. (2011) Migración chilena en Argentina. Entre el exilio político y la migración económica-cultural. En Revista Sociedad y Equidad N°2. Pp143-162
Melella, C. (2014) Migraciones emergentes hacia la Argentina: colombianos y ecuatorianos. Breve panorama y estrategias de inserción cultural. Revista Si Somos Americanos vol.14 no.2 Santiago, Chile
Mollis, M. (2006) Geopolítica del Saber: Biografías Recientes de las Universidades Latinoamericanas. En Teichler, U. (Ed.). Reformas de los Modelos Educativos de la Educación Superior en Europa, Japón y América Latina: Análisis Comparados. Madrid: Miño y Dávila (Eds.)
Mora Toscano, O. (2018) Las políticas educativas en América Latina: un análisis de la educación superior desde la visión de la banca multilateral Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/cenes/index
Nejamkis, L. (2016) Políticas migratorias en Argentina, 1976-2010. De la Doctrina de Seguridad nacional, a la consolidación del derecho humano a la migración. Prometeo: Buenos Aires
Lussault, M. (2015) El hombre espacial. La construcción social del espacio humano. Buenos Aires; Argentina: Amorrortu
Pérez Rasetti, C. (2014) La expansión de la educación universitaria argentina: políticas y actores. Núcleo de estudios e investigaciones en educación superior del Mercosur. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/9243/27844
Rama, C. (2007) La Tercera Reforma de la Educación Superior en América Latina y el Caribe: masificación, regulaciones e internacionalización En INFORME SOBRE LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE 2000-2005. La metamorfosis de la educación superior. Caracas. Recuperado de https://www.oei.es/historico/salactsi/informe_educacion_superiorAL2007.pdf
Rodríguez, J.; Montoro, L (2013) La educación superior en el Perú: situación actual y perspectivas Lima, Departamento de Economía (Documento de Trabajo 370) Recuperado de http://files.pucp.edu.pe/departamento/economia/DDD370.pdf
Rodríguez Vignolo, J. (2008) Migración interna de la población joven; el caso de América Latina. En Revista Latinoamericana de población. Buenos Aires Pp9-26
Sayad, A. (2010) La doble ausencia. De las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Barcelona, Anthropos
Tedesco, J.C. (2012) Educación y justicia social en América Latina. Universidad Nacional de San Martín Buenos Aires
Terán, O. (2008) Historia de las ideas en Argentina. Diez lecciones iniciales, 1810-1980. Siglo Buenos Aires: Veintiuno editores