Approaches to the academic life of the schools of the sovereign State of Tolima during the Federal regime, 1872-1873
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article aims to evaluate the functioning of the public schools of the sovereign State of Tolima between the years of 1872 and 1873 from the provisions enshrined by the Organic Decree of 1870 and based on the periodic reports rendered by the preceptors to the Directorate of Public Instruction, documents that rest in the Ministry of Public Instruction fund of the General Archive of the Nation. With this information, aspects such as the daily routine of academic life, the provision of school supplies, the situation of the teachers, the system of punishments and rewards, school absenteeism and the control and surveillance devices will be examined in detail. Despite all the economic and logistical difficulties, and the atmosphere of political and ideological confrontation, there is no doubt that during these years a special impulse was evidenced in this first level of the educational ladder of a public and compulsory nature.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ahern, E. (1991). "El desarrollo de la educación en Colombia: 1820-1850". Revista Colombiana de Educación, 22-23, pp. 5-88. Recuperado de: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/5193 (10/04/2021).
Alarcón Meneses, L. A. (2017). "En busca de una escuela laica. La organización de la instrucción pública en el Caribe colombiano durante el federalismo". Historia Caribe, Vol. XII, No. 30, pp. 51-79. Recuperado de: http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Historia_Caribe/article/view/1662 https://doi.org/10.15648/hc.30.2016.3
Archivo General de la Nación (AGN). Bogotá-Colombia. Sección República, Fondo Secretaría de Instrucción Pública, tomo 1.
Báez Osorio, M. "Pedagogía pestalozziana en escuelas normales colombianas", en: Historia de la Educación Latinoamericana, No. 2, Tunja, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2000, pp. 111-134. Recuperado de: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1456 (28/03/2021).
Cardoso Erlam, N. (2001). "Los textos de lectura en Colombia. Aproximación histórica e ideológica. 1872-1917". Educación y Pedagogía, Vol. XIII, No. 29-30, pp. 131-142. Recuperado de: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/7512
Constitución, leyes y decretos expedidos por la Asamblea Constitucional del Estado Soberano del Tolima en sus sesiones de 1870. (1871). Bogotá: Foción Mantilla editores.
Cuartas Coymat, A. (2003). Estado Soberano del Tolima. Historia política y constitucional. Ibagué: Infibagué.
García, B. Y. (2005). "La educación colonial en la Nueva Granada: entre lo doméstico y lo público". Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 7, 2005, pp. 217-238. Recuperado de: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2538 (2/04/2021).
González, J. E. (2005). Legitimidad y cultura: educación, cultura y política en los Estados Unidos de Colombia, 1863-1886. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/3045
Guzmán Méndez, D. P. (2016). "La enseñanza de la lectura como profilaxis: el Decreto Orgánico de Instrucción Pública: entre la caridad y la instrucción". Historia y Memoria, No. 13, pp. 121-149. Recuperado de: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/5202 https://doi.org/10.19053/20275137.5202
Henao Holguín, D. (2019). "Gamonalismo y redes de poder local en el nordeste Antioqueño, (Colombia, 1930-1953). Revista Tempo e Argumento, Vol. 11, No. 28, pp. 127-155. Recuperado de: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180311282019127 https://doi.org/10.5965/2175180311282019127
Jaramillo Uribe, J. (1989). "El proceso de la educación en la República (1830-1886). Bogotá: Planeta Colombiana Editorial, pp. 223-250.
Malkún Castillejo, W. (2010). "La reforma educativa de 1870 en el Estado Soberano de Bolívar". Revista Amauta, No. 15, pp. 137-156. Recuperado de: http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Amauta/article/view/667
Moreno Calderón, D. (2011). "Cronología de la historia del Estado Soberano del Tolima". En: Revista Academia Huilense de Historia, No. 62, Neiva: Academia Huilense de Historia, 2011, pp. 29-67. Recuperado de: http://www.journals.academiahuilensedehistoria.org/index.php/rahh/article/view/22/0 (14/02/2021).
Pérez, S. (1872). Informe del Director Jeneral de Instrucción Pública. Bogotá: Imprenta Nacional.
Pinto, J. y Kalmonovitz, S. (2017). "Fiscalidad en el Estado Soberano del Tolima, 1863-1885". Revista de Economía Institucional, Vol. 19, No. 36, Bogotá, Universidad Externado de Colombia, primer trimestre de 2017, pp. 175-201. Recuperado de: https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/ecoins/article/view/4890 (20/02/2021). https://doi.org/10.18601/01245996.v19n36.07
Pita Pico, R. (2017). Patria, educación y progreso: el impulso a las escuelas y colegios públicos en la naciente República de Colombia, 1819-1828. Bogotá: Academia Colombiana de Historia.
Ramírez Bahamón, J. (1998). Historia social de una utopía escolar. La educación en el Estado Soberano del Tolima 1861-1886. Neiva: Academia Huilense de Historia.
Raush, J. M. (1993). La educación durante el Federalismo. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo-Universidad Pedagógica Nacional.
Sanabria Munévar, F. (2010). "Enseñando mutuamente: una aproximación al método lancasteriano y a su aprobación en Colombia". Revista Historia de la Educación Colombiana, Vol. 13, No. 13, pp. 47-76. Recuperado: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhec/article/view/719/884