Proposal to address slavery in a physics class

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Wilmer Alberto Gómez Fierro Universidad Surcolombiana
Abstract

The objective of this work is to address slavery from the development of a didactic sequence (SD) on the subject Power and Work in physics, for eleventh grade students from an official institution in the city of Neiva. This work is developed from virtuality in a public school with 20 eleventh grade students, whose ages range from 16 to 18 years old. For this purpose, a mixed methodology was established, as a data collection instrument the initial perspectives (PI) of the students and a final workshop at the end (TF) of the didactic sequence (SD) were obtained. Similarly, the qualitative aspects analyzed were: the student's point of view regarding the construction of the pyramids, the circumstances of the slaves, the analysis of the results and the current perspective of slavery. The results showed a recognition in the students about the slavery, racist and discriminatory vision of ancient and contemporary societies, and how physics with its variables Force, Distance and Time in the thematic Power and Work allows me to explain these various situations.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Wilmer Alberto Gómez Fierro, Universidad Surcolombiana

Lic. Ciencias Naturales: Física, Química y Biología   Candidato a Mg. en Educación Universidad Surcolombiana  Grupo de Física Teórica Semillero de Investigación de Física Teórica y Aplicada  Coord. Semillero SEINCIPO   
References

Arruda, J. R. (2003). Un modelo didáctico para enseñanza aprendizaje de la física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 25(1), 86-104. https://doi.org/10.1590/S0102-47442003000100011

Arruda, J. R., y Antuña, J. M. (2001). Un sistema didáctico para la enseñanza: aprendizaje de la física. Revista Brasileira de ensino de física, 23(1), 329-350. https://doi.org/10.1590/S1806-11172001000300011

Camino, A., y Fernández Cézar, R. (2016). Metodologías en la enseñanza de las magnitudes y la médida en educación: la longitud. Avances en Ciencias de la Educación y del Desarrollo, 594-599.

Cervantes-Barraza, J., Valbuena, S., y Paternina, Y. (2019). Argumentos de estudiantes de primaria en el contexto del álgebra temprana. Educación y Humanismo, 21(37), 120-138. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3459

Chiarotti, S. (2003). Trata de mujeres: conexiones y desconexiones entre género, migración y derechos humanos. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

Fernández, M. (2020). Sujeto pedagógico, poder y derecho a la educación desde una perspectiva decolonial. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(15), 89-97. https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.549

Ferrés-Gurt, C. (2017). El reto de plantear preguntas científicas investigables. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 410-426. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i2.09

Gómez-Fierro, W. A., y Peralta-Velosa, M. N. (2022). Concepciones de los estudiantes en una clase de química sobre la discriminación. Revista TIA - Tecnología, Investigación y Academia, 9(2), 63-69.

Gómez-Fierro, W.; Lozano-Rodríguez, A. y Amórtegui-Cedeño, E. (2020). Desarrollando "grandes ideas de la ciencia" a través de una práctica pedagógica en un colegio oficial de Neiva. Revista Electrónica EDUCyT, 11(Extra), 327-338.

González Díez, Inés. (2018). La trata de seres humanos y la moderna esclavitud [Tesis de pregrado]. Universidad de Valladolid.

Harlen, W. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en ciencias. Ashford Colour Press.

Hidalgo, M. I. M. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(1), 125-132.

Johnson, B., & Christensen, L. (2000). Educational research: Quantitative and qualitative approaches. Allyn & Bacon.

Lanzavecchia, H., y Vidal, M. F. (13-17 de noviembre de 2017). Cuerpos esclavos: El silenciamiento. Fines y consecuencias. En 12º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias. Universidad Nacional de La Plata, Ensenada, Argentina.

Lombana Monroy, E. J. (2020). La esclavitud, una violación de los derechos humanos en Colombia. Revisión teórica. Universidad Santo Tomás.

Marín Orozco, Y. A., y Cassiani, S. (2021). Enseñanza de la Biología y lucha antirracista: Posibilidades al abordar la alimentación y nutrición humana. Revista de Educación en Biología, 24(1), 39-54. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v24.n1.28586

Oficina de la Mujer, Infancia, Adolescencia y Asuntos Sociales. (2019). Diagnóstico situacional de primera infancia, infancia, adolescencia y juventud. Gobernación del Huila.

Paniagua Requena, M. A. (2017). Trata de personas: ¿forma contemporánea de esclavitud? una revisión en el marco del derecho internacional de los derechos humanos [Tesis de maestría]. Universidad de Alcalá.

Pinheiro, B. C. S. (2019). Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-Raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 329-344. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u329344

Rodríguez, E. S., y Martínez Heredia, N. (2017). La pedagogía Freinet como alternativa al método tradicional de la enseñanza de las ciencias. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 359-379. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i4.10060

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
343
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |