Tertiary level of education since the demands of the 21st century (Curricular Guidelines)

La educación superior desde las exigencias del siglo XXI (Lineamientos Curriculares)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Nelson Ernesto López Jiménez
Abstract

It should be pointed out that the components of this paper aims to return to the dilemmas that arise when analyzing concepts such as discipline, profession, trade, but inscribed in a socio-economic, political and cultural context as wide as possible, to take the discussion of the semantic level and place it in the field of reorganization and transformation, very much in line with the demands and challenges posed as a result of the advent of a new century and the need for recomposition derived from the reorganization of capitalism at the end of the century where "the system of The market is shown as the only possible, the most just and the one that reconstructs social interactions under the pretext that there is no other possible development model ".

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Nelson Ernesto López Jiménez, Universidad Surcolombiana

Investigador principal Provecto Currículo y Calidad de la Educación Superior en Colombia (fase III).  CFESUNIVERSIDAD SURCOLOMBIANA - 1997.

References

Ander, Ezequiel E (1995). La interdisciplinariedad en Educación. Ediciones Pedagógicas, Argentina.

Colombia al Filo de la Oportunidad (1995). Misión Ciencia, Educación y Desarrollo.

Documento elaborado por ASCUN (1986). presentado en el Encuentro Internacional sobre Crisis Mundial de la Educación Superior. Bogotá, abril de 1986.

Fundación Social (1993). "Siete Aprendizajes Básicos para la Educación en la Convivencia Social' en educando para hacer posibles la vida y la felicidad. Bogotá.

Gorostiaga, Xabier (1992). "América Latina frente a los desafíos globales “en Cristas. Mayo-junio 1992. pág. 12.

Isaza Vélez, Francisco Javier (1995). La Reforma Curricular en Ciencias Sociales: Una hipótesis que se demuestra con producción académica. Univ. Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá.

Llinas, Rodolfo (1994). Revolución positiva sin precedentes. Misión Ciencia Educación y Desarrollo. Documento de presentación. Febrero 1994.

Magenzo, Abraham (1991). Análisis Crítico conceptual de la concepción curricular centrada en las disciplinas de estudio. ELLE. Santiago de Chile 1991. pág. 60.

Mejía, Marco Raúl. Reconstruyendo la transformación social Movimientos sociales y educación popular. Mesa Redonda. Magisterio No. 43. Agosto 96.

Mejía, Marco Raúl (1995). Educación y Escuela en el fin del siglo. C.I.N.E.P. Segunda Edición. 1995. Un análisis más detallado de estos planteamientos se encuentran en la línea de trabajo de Marco Raúl Mejía relacionada con la REFUNDACION DE LA ESCUELA Y LA EDUCACION C.I.N.E.P.

Mejía, Marco Raúl (1966). Reconstruyendo la Transformación Social, Movimientos Sociales y Educación Popular. Mesa redonda. Magisterio. Agosto-1966.

Torres, Jurgo (1995). Globalización e Interdisciplinariedad: El Curriculum integrado. Ediciones Morata. Madrid.

Vattimo, Gianni y Pier Aldo, Rovatti (1990). El pensamiento Débil Cátedra. Madrid.

OJS System - Metabiblioteca |