English Critical thinking with TPACK in bachelor's degree in Literature and Spanish Language

Critical thinking with TPACK in bachelor's degree in Literature and Spanish Language

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Miller Andrés Galindo Ducuara
Irlesa Indira Sánchez Medina
Resumen

The article presents the results of the research variables involved in an online training program that develops critical thinking and the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) model. Action research is carried out, within the framework of the ICT research line and the learning process, with a sample of 42 students from the first semester of the Bachelor's program in Literature and Spanish Language at the Universidad Surcolombiana, who participated in the pre-test. -test and post-test. In conclusion, the online training program strengthens the development of critical thinking with the application of the TPACK model.

Palabras clave

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Biografía del autor/a / Ver

Miller Andrés Galindo Ducuara, Universidad Surcolombiana

Master in Education from the Surcolombiana University. Professor at the Surcolombiana University.

Irlesa Indira Sánchez Medina, Universidad Cooperativa de Colombia

Master in Education and ICT from the Cooperative University of Colombia. Professor at the Cooperative University of Colombia, Neiva.
Referencias

Aguilar Vargas, L. R. I., Alcántara Llanas, I. T., & Braun Mondragón, K. A. (2020). Impacto del Pensamiento Crítico en las habilidades para el campo laboral. ACADEMO, Revista de Investigación En Ciencias Sociales y Humanidades, 7(2), pp. 166–174. https://doi.org/10.30545/academo.2020.jul-dic.7

Antonio, J., & Burgos, B. (2020). Estudio de la integración de las TIC en la formación del profesorado a través del modelo TPACK (Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador). Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Retrieved from http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7983

Balladares-Burgos, J., & Valverde-Berrocoso, J. (2022). El modelo tecnopedagógico TPACK y su incidencia en la formación docente: una revisión de la literatura. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(1), pp. 63–72. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i1.pp63-72

Bermúdez Vásquez, M. P. (2021). Procesos de pensamiento: ¿Cómo desarrollarlos a través de la investigación en el marco de Enseñanza para la comprensión (Epc)? Revista Paca, (11). https://doi.org/10.25054/2027257x.3286

Bryan, A., Becker, A., Michele, C., & Giesinge, H. (2017, August). Digital Literacy in Higher Education, Part II. Horizon Report, 39.

Çam, Ş. S., Gürcü, ·, & Koç, E. (2021). Technological Pedagogical Content Knowledge Practices in Higher Education: First Impressions of Preservice Teachers. 26, 123–153. https://doi.org/10.1007/s10758-019-09430-9

Cando, F., Tituaña, I., Cando, B., & Lema, Y. (2018). Competencia tecnológica pedagógica del contenido en el área de Lengua y Literatura. Congreso de Ciencia y Tecnología ESPE, 13(1). https://doi.org/10.24133/cctespe.v13i1.732

Chaipidech, P., Srisawasdi, N., Kajornmanee, T., & Chaipah, K. (2022). A personalized learning system-supported professional training model for teachers’ TPACK development. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100064. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100064

Flores, F. A., & Ortiz, M. C. (2019). El Modelo Tpack en la Praxis Docente en una universidad Argentina. Conocimientos y Prácticas Docentes en torno al conocimiento didáctico-tecnológico del contenido (CDTC) En aulas universitarias. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(14). https://doi.org/10.35305/rece.v2i14.446

Jiménez Sabino, M. J., & Cabero Almenara, J. (2021). Los conocimientos tecnológicos, pedagógicos y de contenidos del profesorado universitario andaluz sobre las TIC. Análisis desde el modelo TPACK. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(1), pp. 4–18. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.11940

Kim, S., Jang, Y., Choi, S., Kim, W., Jung, H., Kim, S., & Kim, H. (2021). Analyzing Teacher Competency with TPACK for K-12 AI Education. KI -

Kunstliche Intelligenz, 35(2), pp. 139–151. https://doi.org/10.1007/s13218-021-00731-9

Lachner, A., Fabian, A., Franke, U., Preiß, J., Jacob, L., Führer, C., … Thomas, P. (2021). Fostering pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK): A quasi-experimental field study. Computers & Education, 174, 104304. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104304

Lasso Ramírez, M. (2020). Estrategia didáctica para despertar sensibilidad literaria en jóvenes de secundaria. Revista Paca, 10, pp. 139–153. Retrieved from https://scholar.google.es/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=wRwv2qsAAAAJ&authuser=4&citation_for_view=wRwv2qsAAAAJ:WbkHhVStYXYC

Leal Urueña, L. A., & Rojas Mesa, J. E. (2020). Percepciones de autoeficacia y conocimientos TPACKen profesores en formación. Diversitas, 16(2), pp. 283–296. https://doi.org/10.15332/22563067.6295

Merriman, J., Coppeto, T., Santanach-Delisau, F., Shaw, C., & Aracil, X. (2016). Next Generation Learning Architecture. ELearn Center. Universitat Oberta de Catalunya. https://doi.org/http://hdl.handle.net/10609/47481

Mkoehler. (2012a). TPACK. Retrieved from http://www.tpack.org/

Mkoehler. (2012b). TPACK. Retrieved May 14, 2020, from TPACK website: http://www.tpack.org/

Morales, J. C., Cote, M. C., Molina Bernal, I. M., & Rodríguez-Jerez, S. A. (2019). Las TIC y su impacto en los resultados académicos: un análisis a partir del modelo TPACK. En Importancia de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje, (pp. 35–72). Bogotá, Colombia. Retrieved from https://repository.usergioarboleda.edu.co/handle/11232/1513

Rodríguez Solís, M. F., & Acurio Maldonado, S. A. (2021). Modelo TPACK y metodología activa, aplicaciones en el área de matemática. Un enfoque teórico. Revista Científica UISRAEL, 8(2), pp. 49–64. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.394

Santos, J. M., & Castro, R. D. R. (2021). Technological Pedagogical content knowledge (TPACK) in action: Application of learning in the classroom by pre-service teachers (PST). Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 8. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100110

Saputra, B., & Chaeruman, U. A. (2022). Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK): Analysis in Design Selection and Data Analysis Techniques in High School. International Journal of Instruction, 15(4), pp. 777–796. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15442a

UNESCO. (2018). El aprendizaje a lo largo de la vida en América Latina y el Caribe. Retrieved from http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/9-CarlosVargasT-Transf-ed-HighLevel-Cochabamba-2018-ESP.pdf

UNESCO. (2021). Educación para el desarrollo sostenible. Retrieved July 23, 2021, from Página Oficial website: https://es.unesco.org/themes/educacion-desarrollo-sostenible

Sistema OJS - Metabiblioteca |