research in public health in the curriculum of medicine of the universidad surcolombiana

La investigación en salud pública en el currículo de medicina de la Universidad Surcolombiana

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Hernán Mauricio Sendoya Álvarez
Abstract

Introduction: "Health is the state and civic responsibility of protection of individual and community health as a fundamental right, collective and achieved depending on the conditions of welfare and quality of life." (Ministry of Health and Social Protec- tion, 2013 ) so that research in this branch of knowledge becomes a major curriculum to develop in medical education aspects, since it allows to form competencies within the medical practice based on validated knowledge. This study sought to characterize the research in public health education program Surcolombiana Medical University.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Hernán Mauricio Sendoya Álvarez, Universidad Surcolombiana

Médico, Economista, Especialista en Gerencia de las Organizaciones de la Salud. Docente de Salud Pública de la Universidad Surcolombiana

References

ALVAREZ Francisco. ¿Puede la evaluación docente institucional convertirse en estrategia de aprendizaje profesional? En: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 2008. Vol. 1, No. 2.

BESTOR, Arthur E. Educational Wastelands: The retreat from learning in our public schools. Urbana, IL: University of Illinois Press, 1953.

BORELL, Rosa M. La Educación médica en América Latina: Debates centrales sobre los paradigmas científicos y epistemológicos; Proceso de transformación curricular: otro paradigma es posible. Argentina: Universidad Nacional de Rosario, 2005.

CASWELL, Hollis L. Social understanding and the school curriculum. In: Teacher College Record. 1938. Vol. 39, No. 4. p. 315-327.

COLOMBIA. MINISTERIO DE SALUD Y PROTECCIÓN SOCIAL. Salud Pública. 2013, http://www.minsalud.gov.co/salud/Paginas/SaludPublica.aspx)

DEWEY, John. The child and the curriculum. Chicago: University of Chicago Press, 1902.

EISNER, E.W. The educational imagination: On the design and evaluation of school programs. New York: Mc Millan, 1979.

FERNÁNDEZ PÉREZ, M. Las tareas de la profesión de enseñar, práctica de la racionalidad curricular; didáctica aplicable. Madrid: s.n., 1994.

FLEXNER, Abraham. Medical education in the United States and Canada: A report to the Carnegie Foundation for the advancement of teaching. In: Bulletin No. 4. New York: The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, 1910.

FLÓREZ, Rafael. Análisis del currículo. Colombia: Mc Graw Hill, 1998.

FOSHAY A., y BEILIN, L. Currículum, In: ABEL, R.L., et al. (eds) Encyclopedia of educa- tional research, 4 ed. New York: MacMillan, 1969. Citado en http://www.educoea.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion

JHONSTON, J.A. Appraising counselour role through q-sort methodology. In: The School Counselour. 1967. Vol. 15, No. 1. p. 38-44.

LÓPEZ, Nelson. Tendencias actuales del desarrollo curricular en Colombia. Instituto Tecnológico Metropolitano. Escuela de Pedagogía, 1999.

Retos para la construcción curricular. Bogotá: Magisterio, 1996.

LÓPEZ, Nelson y PUENTES, Ana. Modernización curricular de la Universidad Surcolombiana: Integración e interdisciplinariedad. En: Revista Entornos. 2011

MAGENDZO, Abraham. Currículum: Educación para la democracia en la modernidad; Colombia: Instituto para la Democracia Luis Carlos Galán, 1996.

MUÑOZ, Fernando et al. Las funciones esenciales de la salud pública: un tema emer- gente en las reformas del sector de la salud. En: Revista Panamericana de Salud Pú- blica. 2000. Vol.8, No.1-2. p. 126-134. [online]

PATIÑO, J. F. Sentido del Flexnerismo; En: Revista de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional de Colombia. 1995. Vol.43, No.61.

SACRISTÁN, José Gimeno. El Currículum: una reflexión sobre la práctica; 9 ed. S.l.: Morata, 2007. p. 240.

TYLER, Ralph. Principios básicos del currículo. Buenos Aires: Troquel, 1973.

URIBE R., Mónica; ¿La formación del médico da respuesta al perfil epidemiológico nacional? En: Aula Virtual de Educación Médica. 2012. Vol. 2, No.1. p. 12-20

VICEDO T., Agustín. Abraham Flexner, pionero de la educación médica. En: Educación Médica Superior. Abril-Junio 2002. Vol. 16, No. 2. p. 156-163.

VILLEGAS S., Claudia E. Del médico al docente y su relación con el currículo. En: Re- vista Aula Virtual de Educación Médica. 2011. Vol. 1, No. 1.

WHEELER, D.K. Curriculum process. s.l.: University of London Press, 1967.

ZABALSA, M.A. Diseño y desarrollo curricular. Madrid: Narcea, 1987.

OJS System - Metabiblioteca |