The effects of SIEE on the assessment process on the first grade at a public school in Huila

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Andrea Carolina Buendía Arias Educational Institution La Merced, of the Pleasant Huila
Abstract

Even though evaluation as assessment or reasoned judgment on issues and people is a natural process of language and communication, it takes a pejorative vision in educational contexts because tests and grades are culturally presented as a compulsory demand at school and work. From a perspective of evaluation as a process of permanent dialogue concerning knowledge, culture, citizenship and life projects, this qualitative ethnographic study shows the roles and perceptions of first-grade teachers from a public school in Huila. This research sought to analyze the procedures and effects of the SIEE on first-grade assessment practices through observation, conversation/interviews, focus groups, and analysis of documents such as the institutional educational project (PEI) and those used either in virtual or face-to-face classroom environments. The results showed teachers’ lack of knowledge about the evaluation legislation, the absence of self-training to understand the social meaning of formative assessment, and teachers’ decisions to transform the pedagogical and assessment visions and practices. The work with rubrics in project-based pedagogy is the horizon and the challenge to guarantee the cohesion of the Institutional System for the Evaluation of Student Learning. This thesis is a support to achieve it.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Andrea Carolina Buendía Arias, Educational Institution La Merced, of the Pleasant Huila

 

Master in Education from the Surcolombiana University. Coordinator of the La Merced Educational Institution, in Agrado Huila.

 

References

Atorresi, A. (2005). Construcción y evaluación de consignas para evaluar la escritura como competencia para la vida. Enunciación, 10(1). Bogotá: Universidad Distrital.

Bustamante, G. (2012). El maestro Cuadrifronte. Revista Infancias Imágenes, vol. 11, No. 2. pp. 87-97.

Bustamante, G. y Jurado, F. Comps. (2020). Evaluación y área de lenguaje I. Bogotá: Red Lenguaje y Aula de Humanidades.

Ferreiro, Emilia y Teberosky Ana. (2003). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo Veintiuno.

Jurado Valencia, Fabio y Colaboradores. (2012). “Sobre el sistema institucional de evaluación de los aprendizajes de los estudiantes”. Cuaderno del Seminario en Educación, No. 15. Bogotá: Instituto de Investigación en Educación, Universidad Nacional de Colombia.

Jurado, F. y Bautista, Á. (2022). Gloria Rincón Bonilla y la didáctica del lenguaje. Ensayos sobre pedagogía por proyectos e investigación en el aula. Cali: Universidad del Valle - Red Lenguaje.

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Decreto 1290, sobre la evaluación. Bogotá: MEN.

Ministerio de Educación Nacional. (2014). Decreto 1075, sobre la evaluación. Bogotá: MEN.

Peñaranda, L., Paz, E. y Toro, N. (2022). Construcción y evaluación de los "Resultados de aprendizaje". Bogotá: UCEVA - Aula de Humanidades.

Ravela, P., Picaroni, B. y Loureiro, G. (2017). ¿Cómo mejorar la evaluación en el aula?. Montevideo: Magro Editores.

Sánchez, L., Jurado, F., Cerchiaro, E. y Paba, C. (2022). El aprendizaje inicial de la lengua escrita: La función semiótica de las imágenes visuales. Santa Marta: Universidad del Magdalena.

Shepard, L. (2006). La evaluación en el aula. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Wiggins, G. (1998). Rúbricas para la Evaluación (capítulo 7). En: Educative Assessment. Designing Assessments to Inform and Improve Student Performance. San Francisco: Jossey-Bass.

OJS System - Metabiblioteca |