The school and the English teaching in the cultural rescue in the diverse Colombian context
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The education is considered as the mean by which the human being reaches an integral education, which means, the foment of which one of the dimensions that shape him. Nevertheless, in diverse social contexts, as is the case of the rural, the peasant, the indigenous, the Afro Colombian context, among others, it tends to become in a mean for the homogenization, violence and power imposition against the needs of the State. The previous due to the social requirements related to the market, the globalization, the development, the science and the technology; in particular, when it is referred to the use of the English as a tool for the international communication. The present article has as objective to develop a consideration not derived from a
research about the role of the school as a space for the rescue of the subject identity and what is linked to it in the Colombian diverse context. For this, it is done a deep study from the documental analysis of different theoretical sources and national and international normativity, what allowed to identify the need of a change in the perspective of the language teaching and the tool used for this goal, among them the standardized tests. Finally, it is concluded that is the job of the English teacher to ensure that his practice becomes a transformation element of the experiences that allows the fight and constructive meeting between the subject particularities, his surrounding and the social demands.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Arán, A., Arzola, D. y Ríos, V. (2023). Narrativas de estudiantes indígenas sobre el aprendizaje del inglés y la relación con otras lenguas. RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 7, e1773. https://doi.org/10.33010/recie.v7i0.1773
Arias, E. (2017). Translingüísmo y aprendizaje integrado de lengua y contenido como un modelo de educación bilingüe dinámica en dos
colegios públicos de Pereira [Tesis doctoral, Universidad Tecnológica de Pereira]. Repositorio institucional de la Universidad Tecnológica de Pereira. https://repositorio.utp.edu.co/items/bc7082e6-fa1b-4cd1-8bdf-c67cb4fedea6
Arias, J. (2017) Problemas y retos de la educación rural colombiana. Educación y Ciudad, (33), pp. 53-62. DOI: 10.36737/01230425.V0.N33.2017.1647
Briceño, A. (2011). La educación y su efecto en la formación de capital humano y en el desarrollo económico de los países. Apuntes del Cenes, 30(51). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3724527
Cano, L. (2020). Interculturalidad, enseñanza y aprendizaje del inglés como lengua extranjera. El papel del docente. Revista Q I, 11(22), pp. 74-84. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/8107/Interculturalidad%2C%20ense%C3%B1anza%20y%20aprendizaje%20
del%20ingl%C3%A9s.pdf?sequence=1
Carranza, G., García, B., y Loredo, J. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10, pp. 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/200/345
Castañeda, H. y Suárez, A. (2018). Elementos constitutivos de escenarios naturales concebidos en la formación de profesores de lenguaje y comunicación en y para la diversidad. En Ramírez, L., Narvaja, E., Olave, G., Batanelo, L., Cisneros, M., Rojas, D., Castañeda, H., Calderón, D., Suárez, A., Bombini, G., Vallejo, R. y Cárdenas, J. Didáctica del lenguaje y la literatura, retrospectivas y perspectivas (161-181). Ediciones de la U.
Castro, E. y Jessup, M. (2022). Educación y evaluación, más allá de la imposición del poder desde el área de inglés. Revista Internacional de Aprendizaje, 9(1), pp. 55-67. http://doi.org/10.18848/2575-5544/CGP/v09i01/55-67
Castro, E., Guateque, J. y Londoño, P. (2022a). Importancia del docente y su formación en las reformas educativas en Latinoamérica. Pedagogía y Sociedad, 25(63), pp. 18-42. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1407
Castro, E., Guateque, J. y Londoño, P. (2022b). Importancia y relación entre la educación integral, la calidad y la equidad educativa y el directivo docente. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(11), pp. 262-280. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061118
Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de referencia para las lenguas: enseñanza, aprendizaje, evaluación. Madrid: Secretaría
General Técnica Ministerio de Educación, Cultura y Deporte - Anaya e Instituto Cervantes, 2002.
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Educativos XXXIX (156): pp. 192-207. https://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2017-156-interculturalidad-una-aproximacionantropologica.pdf
Dukuen, J. y Kriger, M. (2010). Sobre los fundamentos de una teoría de la violencia simbólica. VI Jornadas de Sociología de la UNLP, 9 y 10 de diciembre de 2010, La Plata, Argentina. EN: Actas. La Plata: UNLP. FAHCE. Departamento de Sociología. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5074/ev.5074.pdf
Dulzaides, M. y Molina, A. (2004). Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. ACIMED, 12(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000200011
Echavarría, C., Vanegas, J., González, L. y Bernal, J. (2019). La educación rural “no es un concepto urbano”. Revista de la Universidad de La Salle, 2009(79), pp. 15-40. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2236&context=ruls
Echavarría, C., Vanegas, J., González, L. y Bernal, J. (2020). Rumor del mal, escenarios de paz: narraciones de maestros rurales. Educación y Educadores, 23(1), pp. 9-28. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.1
Gogolin, I. (2011). Niveles de Capacidades en Educación Intercultural. CPUe. Revista de Investigación Educativa, 12. https://www.uv.mx/cpue/num12/practica/Gogolin-capacidades-intercultural.html
Guerrero, K. y Valderrama L. (2021). Caracterización de las estrategias didácticas para la comprensión lectora del inglés en estudiantes de grado 6 de la I.E.R.D. [Tesis Maestría, Universidad de la Salle]. Repositorio institucional de la Universidad de la Salle. Agua Blanca sede Minipí. https://ciencia.lasalle.edu.co/maest_didactica_lenguas/19
Hoyos, L. (2010). Evaluaciones masivas y estandarizadas, mal necesario, para medir la calidad de educación en Colombia. Pedagogía Magna, (8), pp. 108-119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3628013
Labraña, J. (2014). Aportes del concepto de educación en Luhmann y su vinculación con el estudio de la exclusión. Estudios Pedagógicos, 40(1), pp. 309-326. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000100019
Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley general de educación. (Febrero 8 de 1994). Congreso de la República. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Ley 1651. Por medio de la cual se modifican los artículos 13, 20, 21, 22, 30 y 38 de la Ley 115 de 1994 y se dictan otras disposiciones-Ley de Bilingüismo. (Julio 12 de 2013). Congreso de la República. Diario Oficial 48.849, 2013. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-381602.html?_noredirect=1
López, M. y Novoa, A. (2021). Influencia de la herramienta ExeLearning en el Desarrollo de la Comprensión Lectora del inglés en Estudiantes de Décimo Grado de la Institución Educativa Nuestra Señora del Carmen [Tesis de Maestría, Universidad de Cartagena]. Repositorio Institucional de la Universidad de Cartagena. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/13564
Lozano, D. (2011). Contribuciones de la educación rural en Colombia a la construcción social de pequeños municipios y al desarrollo rural. Revista de la Universidad de La Salle, 2012(57), pp. 117-136. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgiarticle=1036&context=ruls
Márquez, B. (2024). Traducciones y apropiaciones de la política pública: reformas educativas y educación intercultural bilingüe en México (1993-2021). Nueva Antropología, 35(97), pp. 12–29. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/nuevaantropologia/article/view/21093
Materón, S. (2016). Principios de equidad e igualdad: una perspectiva inclusiva para la atención educativa de las poblaciones con discapacidad en Colombia. Revista Colombiana de Bioética, 11(1), pp. 117-131. https://doi.org/10.18270/rcb.v11i1.1817
Meneses, (2024). La evaluación de los aprendizajes en educación intercultural y plurilingüe en México: de la política nacional a las experiencias de proyectos autónomos en gestión educativa. Nueva Antropología, 35(97), pp. 47–64. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/nuevaantropologia/article/view/21095
Ministerio de Educación Nacional [MEN] (1998). Serie Lineamientos Curriculares Idiomas Extranjeros. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional [MEN] (2004). Programa Nacional de Bilingüismo - Colombia 2004-2019. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional [MEN] (2006). Serie Guías 22. Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional [MEN] (2016). Orientaciones y principios Pedagógicos Currículo Sugerido de inglés. Bogotá.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura-UNESCO. (2003). La Educación en un mundo plurilingüe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129728_spa
Peña, W. (2009). La violencia simbólica como reproducción biopolítica del poder. Colombia: Universidad Militar Nueva Granada.
Peñaloza, M., y Quiceno, H. (2016). El campo de la Evaluación en Colombia. Editorial Bonaventuriana.
Ravela, P., Arregui, P., Valverde, G., Wolfe, R., Ferrer, G., Martínez Rizo, F., Aylwin, M., & Wolff, L. (2016). Las Evaluaciones Educativas que América Latina necesita. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(1). https://revistas.uam.es/riee/article/view/4680
Romero de Castillo, C. (2002). Reflexión del docente y pedagogía crítica. Caracas, Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Torres, R. (1998). Nuevo rol docente: ¿qué modelo de formación para qué modelo educativo? Aprender para el futuro: Nuevo marco de la tarea docente [conferencia]. XIII Semana Monográfica organizada por la Fundación Santillana, Madrid, España. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/5512/4539