Analysis Of the Plan Area of Philosophy in the School of Saint Vincent for upgrade

Análisis del plan de área de filosofía en la Institución Educativa San Vicente para su actualización

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Daniel Felipe Rodríguez Sánchez
Abstract

In the present investigation was carried out an analysis of planning and curriculum development of the subjects of philosophy in the school San Vicente, located in rural area of La Plata-Huila. Analysis of reflection was accompanied criticism classes limited to the transmission of knowledge about discipline, in this case about the history of Western philosophy. There was also a question in relation to the traditional teaching methodology based on the masterful exhibition and the conventional evaluative approach in the preparation of workshops and written evaluations that are limited to the convergent thinking. Of coherent and relevant proposed a new plan of area of philosophy that transcends traditional characterized pedagogical practices. It departed from the self-evaluation of the teacher and from the point of view of students through a structured anonymous survey and preparation of plenary, was finally restructured the philosophy area plan focused on the comprehensive training, encouraging criticism, reflection, rational analysis, deliberation and purposeful capacities in learners, through structured processes of mediation, negotiation conciliation and agreement.

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Daniel Felipe Rodríguez Sánchez, Institución Educativa San Vicente de La Plata

Magister en Educación, Filósofo. Docente en la Institución Educativa San Vicente de La Plata, Huila

References

Aristóteles. (1990). Metafisica. Barcelona : Editorial Gredos.

Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Editorial Universitat de Valencia.

Boche?ski, J. M. (1988). Introducción al pensamiento filosófico. Bogotá: Editorial Herder.

Castoriadis, C. (2013). La institucion imaginaria de la sociedad. Barcelona: Editores Tusquets.

Colciencias (1996). Informe de la mision de los sabios "Mision de ciencia,educacion y cultura". Bogotá: Editorial Tercer Mundo.

Constitucion Politica de Colombia. (1991).

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educacion. Obtenido de Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI: http://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf

Furtado, J. (1989). La isla de las flores. Obtenido de Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9fEMHB9kksM

García Márquez, G. (1994). Por un pais al alcance de los niños. Bogota: Editorial Imprenta Nacional de Colombia.

García Moriyón, F. (1998). Para qué sirve enseñar filosofía. Obtenido de Universidad Autónoma, Madrid: http://academicos.iems.edu.mx/cired/docs/ae/pp/fl/aeppflp02pdf01

Iafrancesco, Giovanni M. (2013). La Investigación Pedagógica Formativa: contextos, fundamentos, diseños metodológicos, técnicas, instrumentos y estructuración de proyectos. CORIPET EDITORIAL. Corporación Internacional Pedagogía y Escuela Transformadora CORIPET Ltda. Bogotá, Colombia.

Iafrancesco, Giovanni M. (2013). La gestión y la evaluación curricular en una Escuela Transformadora: Contextos, enfoques, diseños, concepto, estructura, modelo holístico, objetivo, planeamiento y protocolo. CORIPET EDITORIAL. Corporación Internacional Pedagogía y Escuela Transformadora CORIPET Ltda. Bogotá, Colombia.

Kant, E. (1784). Respuesta a la pregunta qué es la ilustracion. Obtenido de http://www.merzbach.de/VoortrekkingUtopia/Datos/texto/Kant_Ilustración.pdf

Lao- Montes, A. (2011). Crisis de la civilizacion occidental capitalista y movimientos antisistémicos. Obtenido de Universidad de Massachusetts: file:///C:/Users/PC2/Downloads/635-1367-1-SM.pdf

Leonard, A. (2009). La historia de las cosas. Obtenido de Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ykfp1WvVqAY

Lipman, M. (1969). Filosofía para niños. Obtenido de Marco Teórico del Programa de Filosofía para Niños : http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucionsistemaeducativo/educacioninicial/capacitacion/documentoscirculares/2002/filosofiaparaninios.pdf

López Jiménez, N. E. (2013). "Nuevas tendencias y perspectivas curriculares en educación superior ¿Qué conocimiento, para qué, para quienes?". Bogotá.

Ministerio de Educacion Nacional. (1994). Ley 115. Obtenido de Ley General de la Educacion: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educacion Nacional. (2009). Decreto 1290. Obtenido de Evaluacion del aprendizaje y promocion de los estudiantes de educacion basica y media: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

Ministerio de Educacion Nacional. (2010). Documento N° 14. Obtenido de Orientaciones pedagogicas para la filosofia en la educacion media: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles340033_archivo_pdf_Orientaciones_Pedagogicas_Filosofia_en_Educacion_Media.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2014). Documento 13. Obtenido de El Plan de Área de Filosofía y de Ciencias Económicas y Políticas: https://ww.master2000.net/recursos/fotos/98/13_Filosofia_ciencias_economica_y_politicas.pdf

Ospina, W. (2012). La lámpara maravillosa. Bogotá: Editorial Mondadori.

Platon. (1994). Apologia de Socrates. Madrid: Editorial Gredos.

Platon. (1994). Criton. Madrid: Editorial Gredos.

Ricouer, P. (2002). Del texto a la accion. Ensayos de hermenéutica II. México: Editorial Fondo de Cultura Economica.

OJS System - Metabiblioteca |