Development of citizen competences from a controversial perspective

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Abraham Magendzo Kolstrien Universidad Academia de Humanismo Cristiano de Chile
Jorge Pavez Bravo UNESCO
Abstract

Citizen Education is today, more than ever, a priority objective in the formation and education of young people who will have to face a society in continuous changes and conflicts originating in both value and socio-political and cultural visions. To contribute to achieving these objectives, this article proposes to formulate the citizen competences, from a controversial perspective, it means, from the reality of society where tensions and conflicts are expressed daily. This pedagogical approach encourages students to analyze the society in which they live; It allows to set the citizen issues in a space that favors dialogue between them, accustoms them to a respectful listening to opposing positions, to giving arguments and proposing solutions. This makes them aware of their potential as future citizens to help build a more just, equal and fraternal society.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Abraham Magendzo Kolstrien, Universidad Academia de Humanismo Cristiano de Chile

Doctor en Educación. Director del Doctorado en Educación y coordinado de la Cátedra de Educación en Derechos Humanos de la Universidad Academia de Humanismo Cristiano de Chile.

Jorge Pavez Bravo, UNESCO

Magister en Educación, licenciado en filosofía. Miembro de la Cátedra Unesco en Derechos Humanos.

References

Cortina, A. (1997). Una ética estructurista del carácter y la felicidad. (Perfil zubiriano y aristotélico de la ética de Aranguren, Isegoría. 1997. Recuperado de http://isegoria.revistas.csic.es/index.php/isegoria/index

Dearden, R. (1981). Controversial issues in the curriculum. Journal of Curriculum Studies, Taylor & Francis Group, 13 (1), USA, pp. 37- 44.

Freire, P. (1995). Pedagogía: diálogo e conflicto. Sao Paulo: Editorial Cortez.

Lechner, N. (2002). Las sombras del mañana. La dimensión subjetiva de la política. Santiago, Chile: Editorial LOM, 2002.

Magendzo, A y Arias R., Informe Regional 2015: Educación ciudadana y formación docente en países de América Latina.

Magendzo, A. y Pavez, J., (2018) “Educación Ciudadana desde una perspectiva problematizadora: Un desafío para los docentes”, Santiago-Chile. Editorial Santillana.

Ministerio de Educación Nacional, Series, Guía Numero 6. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-157085.html?_noredirect=1

Ministerio de Educación Nacional (2004). Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-235147_archivo_pdf_cartilla1.pdf

Ministerio de Educación Nacional, Cartillas para el Programa de Competencias Ciudadanas, Bogotá, octubre 2011. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-235147_archivo_pdf_cartilla1.pdf

Savater, F. (2000). Conferencia con Fernando Savater: Ética y Ciudadanía. Revista de Humanidades, Tecnológico de Monterrey, n.° 8, pp. 155-172, 2000. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México.

Villar, L. (2007). Estado de Derecho, Estado Social de Derecho. Nueva Serie Universidad. Externado de Colombia, Revista Derecho, n.° 20, 2007, pp. 73-96.

OJS System - Metabiblioteca |