Pedagogical tools to evaluate learning of students with intellectual disabilities

Herramientas pedagógicas para evaluar los aprendizajes en estudiantes con discapacidad intelectual

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Ortiz Alba Luz
Amalia Sierra Urriago
Édgar Yesid Esquivel Sánchez
Abstract

In the Ricardo Borrero Álvarez Educational Institution, in the city of Neiva, Huila, the project ‘Pedagogical Tools to Evaluate Learning of Students with Intellectual Disabilities’ was developed; with it, the research teachers, through a mixed approach of phenomenological type, wanted to know the opinions and practices in the Institution related to the evaluation of knowledge and its influence on the academic results of students with intellectual disability with the aim of analyzing the pedagogical tools for the evaluation of learning for students with this disability.


Based on the findings recorded in observation guides, semi-structured interviews and surveys applied to teachers, parents and students with intellectual disability, and oriented with theoretical foundation and varied references regarding inclusive education and the evaluation of knowledge, it is concluded by proposing an evaluative tool with a holistic perspective of student progress.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Arnaíz, P. (2000). Nuevas Tecnologías, Viejas Esperanzas: Las Nuevas Tecnologías en el Ámbito de las Necesidades Especiales y la Discapacidad. Murcia, España: Consejería de Educación y Universidades.

Arnaíz, P., & Azorín, C. (2013). Una Experiencia de Innovación en Educación Primaria: Medidas de Atención a la Diversidad y Diseño Universal de Aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 22, pp. 9-30.

Cast (2011). Universal Design for Learning guidelines, versión 2.0. Wakefield, Estados Unidos: CAST.

Delgado, P. (2019). La Importancia de la Participación de los Padres en la Enseñanza. Recuperado de https://observatorio.tec.mx/edu-news/laimportancia-de-la-participacion-de-los-padres-en-la-educacion

De Luque, A., Gómez, J., Molina, A., & Ontoria, A. (2010). Aprendizaje Centrado en el Alumno: Metodología para una Escuela Abierta. Barcelona, España: Narcea, S.A.

González, Y., & Triana, D. (2018). Actitudes de los Docentes frente a la Inclusión de Estudiantes con Necesidades Educativas Especiales. Educación y Educadores Vol. 21 (2), pp. 200-218.

Holubec, E., Johnson, D., & Johnson, R. (1999). El Aprendizaje Cooperativo en el Aula. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Paidós Ibérica S.A.

Juela, F. (2016). Nivel de Desarrollo de la Percepción Visual en Niños-Niñas en Edades entre los 8 y 10 años con Discapacidad Intelectual Leve evaluados con el Test de Frostig (Tesis de Maestría). Universidad del Azuay, Cuenca, Ecuador.

Ministerio de Educación Nacional. (2018). Decreto 1421. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad.

Ministerio de Educación Nacional. (9 de febrero de 2009). Decreto 366. Por medio del cual se reglamenta la organización del servicio de apoyo pedagógico para la atención de los estudiantes con discapacidad. [D.O: 47.258]

Opertti, R. (2008). Inclusión Educativa: El Camino del Futuro. En: 48° Reunión de la Conferencia Internacional de Educación (CIE 2008), Ginebra, Suiza, organizado por la Oficina Internacional de Educación, UNESCO.

Pereira, Z. (2011). Los Diseños de Método Mixto en la Investigación en Educación: Una Experiencia Concreta. Revista Electrónica Educare, 15 (1), pp. 15-29.

Porter, G. (2008). Making Canadian Schools Inclusive: A Call to Action. Education Canadá Vol. 48 (2), pp. 62-66.

Santos, M. (1999). Evaluación Educativa: Un Proceso de Diálogo, Comprensión y Mejora. Río de La Plata, Argentina: Editorial Magisterio.

Sosa, L. (2009). Reflexiones sobre la Discapacidad. Dialógica de la Inclusión y la Exclusión en las Prácticas. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 9, pp. 57-82.

Verdugo, M. (2001). Evaluación de Niños con Discapacidades y Evaluación del Retraso Mental. Salamanca, España: Servicio de Información sobre Discapacidad SID.

OJS System - Metabiblioteca |