Students attitudes and alternative proposal for the teaching-learning of natural sciences in the educational institutions of the city of Neiva – Huila

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Darío Fernando Falla Cuéllar Docente de Ciencias Naturales de la I.E. Técnico IPC Andrés Rosa de Neiva, Huila.
Luz Adriana Cruz Herrera Docente Catedrática de la Universidad Surcolombiana.
Abstract

This research evaluates how students’ attitudes towards Natural Sciences are, what is the relationship between these attitudes with factors such as gender, socioeconomic status, educational level and occupations of parents, and what is the impact of learning in this area on the daily life of schoolchildren, recognizing them as one of the bases to understand the processes of teaching / learning of Sciences in the city of Neiva, Huila.


In view of the above, this is a qualitative research of social critical type due to it tries to understand the fast social transformations and assumes a critical perspective of the reality of the local context to respond to certain problems caused by these transformations; a Likert scale and a semi-structured interview were used.


The results are presented in four sections: 1) Characterization through the Protocol of Attitudes related to Natural Sciences (PACN) that evaluated four categories: Teaching, Image, Social and Characteristics; 2) Relation of attitudes towards each of the factors above mentioned; 3) Recommendations given by the experts to the proposal and 4) Alternative proposal for the teaching / learning of Natural Sciences for the city of Neiva.


A methodology is proposed in which processes of multidisciplinarity and interdisciplinarity are incorporated and contribute to the educational innovation, since, by achieving this synergy, better results can be generated, by the action field that is covered.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Alvarado, Lusmidia, & García, Margarita (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(2), pp. 187-202. [fecha de Consulta 27 de noviembre de 2020]. ISSN: 1317-5815. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41011837011

Amórtegui Cedeño, Elías & Cuéllar, Zully. (2014). Experiencias en la enseñanza de las Ciencias Naturales y Formación Inicial de maestros en el Departamento del Huila.

Akarsu, B. & Kariper, A. (2013). Upper Secondary School Pupils’ Attitudes towards Natural Science. European Journal of Physics Education, (Vol.4 Issue 1 2013), pp. 78-87.

Cea D’Ancona, M. A. (2001). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid, España: Síntesis.

Cuéllar López, Z., Salazar Aristizábal, S., Alvear Guerrero, S., Marín Oviedo, G., Calderón Palencia, A., Díaz Rodríguez, M., Naveros Solano, G., Cardoso Polanía, H., Castro Bastidas, M., Pascuas, Y., Bautista Medina, C., & Gutiérrez, N. (2017). Actitud, conocimiento y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (tic) para la enseñanza de las ciencias naturales en las instituciones educativas públicas de la ciudad de Neiva: un estudio diagnóstico. Bio-Grafía Escritos sobre la Biología y su enseñanza, 10(19), pp. 1211-1220. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7292

Daza, Quintanilla & Arrieta. (2011). La cultura de la ciencia: contribuciones para desarrollar competencias de pensamiento científico en un encuentro con la diversidad. Revista Científica / ISSN 0124 2253/ Julio – diciembre de 2011 / No. 14 / Bogotá, D.C.

García Ruiz, M. Sánchez, B. (2006). Las actitudes relacionadas con las Ciencias Naturales y sus repercusiones en la práctica docente de profesores de Primaria. Perfiles Educativos. Vol. 28, No. 114.

Guitar, R. (2002). Las actitudes en el centro escolar: Reflexiones y propuestas. Barcelona, España: Graó.

Gutiérrez, Marfileno V.E. (1998). Actitudes de los estudiantes hacia la Ciencia. PIIES. Universidad Autónoma de Aguascalientes. México.

Hendrickson, A. 1997. Predicting student success with the learning and study strategies inventory (LASSI). Unpublished Master’s Thesis. Iowa State University.

Hernández-Barbosa, R. (2012). Actitudes hacia la ciencia en estudiantes de grado undécimo de algunos colegios públicos y privados de Bogotá. Pensando Psicología, 8(14), pp. 93-103.

Hernández, V, Gómez, E, Maltes, L, Quintana, M, Muñoz, F, Toledo, H, Riquelme, V, Henríquez, B, Zelada, S, & Pérez, E. (2011). La actitud hacia la enseñanza y aprendizaje de la ciencia en alumnos de Enseñanza Básica y Media de la Provincia de Llanquihue, Región de Los Lagos-Chile. Estudios pedagógicos (Valdivia), 37(1), pp. 71-83. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052011000100004

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la Investigación [Ebook] (5th ed.). México: McGrawHill / Interamericana Editores, S.A. de C.V. Retrieved from https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Lacreu, L. (2001), Aportes para el debate curricular. Trayecto de formación centrado en la enseñanza en el nivel primario. Gobierno de la Ciudad Autónoma de Bueno Aires.

Ladino-Martínez, Lilia M., & Fonseca-Albarracín, Yolanda I. (2010). Propuesta curricular para la enseñanza de las ciencias naturales en el nivel básico con un enfoque físico. Orinoquia, 14(2), pp. 203-210. [fecha de Consulta 24 de noviembre de 2020]. ISSN: 0121-3709. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89617716010

Meza, I. (2000). Actitudes de los alumnos en relación a los problemas de Física. Universidad del Noroeste, Argentina.

Morales, P. (2006). Medición de las actitudes en psicología y educación. Madrid, España: Edisofer.

Moreno, A. (2011). La reproducción intergeneracional de las desigualdades educativas: límites y oportunidades de la democracia. En Ministerio de educación. Revista de Educación, pp. 183-208.

Nieda, J., & Macedo, B. (1997). Un Currículo Científico para Estudiantes de 11 a 14 años [Ebook] (1st ed.). Chile: OEI - UNESCO/Santiago. Retrieved from https://www.academia.edu/28646132/Un_curr%C3%ADculo_cient%C3%ADfico_para_estudiantes_de_11_a_14_a%C3%B1os

Ochoa Camacho, E., & Gutiérrez Gómez, G. (2013). Actitudes frente a la relación de estudiantes de licenciatura en Ciencias Naturales. Praxis & Saber, 4(7), pp. 245-264. https://doi.org/10.19053/22160159.2066

Orozco, L (2007). Generación de actitudes positivas hacia las Ciencias Naturales en los docentes de educación Primaria. Una Propuesta de intervención. México. Mayo de 2007.

Pelcastre Villafuerte, L., Gómez Serrato, A., & Zavala, G. (2015). Actitudes hacia la ciencia de estudiantes de educación preuniversitaria del centro de México. Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(3), pp. 475-490. http://hdl.handle.net/10498/17603

San Martí, N. y R. Tarín (1999), “Valores y actitudes: ¿se puede aprender ciencias sin ellos?”, en Alambique, Didáctica de la Ciencias Experimentales, núm. 22, pp. 55-65.

Torres, J. (2014). Impacto de los estudios de postgrado en docentes y en las actitudes hacia la ciencia en sus estudiantes- Caso Lima Perú. (Tesis para optar el grado de doctor). Universidad César Vallejo. Lima, Perú.

Tosun, C. & Genç, M. (2016). Secondary school students’ predictors of science attitudes. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 9(4), pp. 497-514. [Online]: https://eric.ed.gov/?id=ED571505

OJS System - Metabiblioteca |