Didactic strategy to awaken literary Sensitivity in adolescents
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
A sensitive person is that one who has the ability to understand the meaning of things, the essence of people and the complexity of the problems. Literary sensitivity allows the human being to increase the perception of reality and the judyment when making decisions, solve problems, create a lifeplan and interact with the world starting at the acquired experience. The techonological era and the absence of a culture that promotes the love for Reading have made that the Reading process are weak; for this reason it is proposed Estrategia didáctica para despertar sensibilidad literaria en jóvenes de secundaria a didactic strategy whose objective is to structure a didactic strategy to awaken literary sensitivity in the teaching of literature in ninth grade students of the Educational Institution El Juncal located in the municipality of Palermo in the department of Huila.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ajello, A. (2003). La motivación para aprender. En Naranjo Pereira, M.L. (2009). Motivación: Perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33 (2), pp. 153–170.
Babía, J. y Cassany, D. (1994). La clase se literatura, avui. En Ballester, J. e Ibarra, N. (2009). La enseñanza de la literatura y el pluralismo metodológico. Revista Ocnos, (5), pp. 25-36.
Barba Jacob, P. (2018). Canción de la vida profunda. Recuperado de https://www.poemas-del-alma.com/porfirio-barba-jacob-cancion-de-la-vida-profunda.htm
Belli, G. (2010). Escándalo de miel. Barcelona, España. Seix Barral.
Benedetti, M. (2016). La vida, ese paréntesis. Buenos Aires, Argentina: Grupo Planeta.
Benedetti, M. (2018). Historia de vampiros. Recuperado de https://www.poemasdel-alma.com/mario-benedetti-historia-de-vampiros.htm
Colomer, T. (1996). La didáctica de la literatura: temas y línea de investigación e innovación. En C. Lomas (Comp), La educación lingüística y literaria en la enseñanza secundaria (pp. 123-142). Barcelona, España: Editorial Horsori.
Cruz, F. (2011). El conocimiento de las empresas y de la sociedad a partir de una sensibilidad literaria. Cuadernos de administración, pp. 145–158.
De Zubiría, J. (4 de septiembre de 2018). La Encuesta Nacional de Lectura y las elecciones presidenciales. Semana. Recuperado de https://www.semana.com/educacion/articulo/los-resultados-de-la-encuesta-nacional-de-lecturay-su-relacion-con-las-elecciones/563049
Flores, J. (2018). Resurrecciones. Recuperado de https://ciudadseva.com/texto/resurrecciones/
Galeano, E. (2018). El libro de los abrazos. Recuperado de https://latinoamericanos.files.wordpress.com/2009/03/el-libro-de-los-abrazos.pdf
Gómez Jattin, R. (2018). El dios que adora. Recuperado de https://www.poeticous.com/raul-gomez-jattin/el-dios-que-adora?locale=es
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Batista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México D.F.: Mc Graw Hill Education.
Koenigsberg, N., silver, N. (productores) Noyce, P. (director). (2014). El dador de recuerdos. [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Walden Media, The Weinstein Company.
Marchant, T., Lucchini, G. y Cuadrado, B. (2007). ¿Por qué leer es importante? Asociación del dominio lector con otros aprendizajes. Revista Psykhe, 16 (2), pp. 3-16.
Martí, J. (2018). Cultivo una rosa blanca. Recuperado de https://www.poemas-del-alma.com/jose-marti-cultivo-una-rosa-blanca.htm
Martínez Carazo, P. C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Revista Pensamiento y gestión, (20), pp. 165–193.
Martínez Miguélez, M. (2004). Ciencia y arte en la investigación cualitativa. México: Trillas.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2006). Estándares Básicos de competencias en Lenguaje. Bogotá, Editorial Magisterio.
Morin, E. (1999). La cabeza bien puesta. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Nueva Visión.
Nussbaum, M. (1995). Justicia Poética. Santiago de Chile, Chile: Andrés Bello.
Nussbaum, M. (2015). Discurso de Martha Nussbaum al recibir el doctorado Honoris Causa en Filosofía. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Recuperado de https://www.elheraldo.co/educacion/el-duro-discurso-de-martha-nussbaum-sobre-el-futuro-de-la-educacion-mundial-233416
Semana, E. (2016, 12 de junio). ¿Cómo leemos en Colombia? Semana. Recuperado de https://www.semana.com/on-line/articulo/que-tanto-leenlos-colombianos/508314/
Suárez, V. (2014). La lectura como experiencia estético – literaria. Revista Enunciación, 19(2), pp. 215–227.
Vargas Manrique, P, J. (2009). La educación literaria a través del dialogismo. Revista Enunciación, 14 (2), pp. 33-41.