The ondas Minciencias program as a strategy to strengthen the investigative abilities and skills in children and young people
El programa Ondas Minciencias como estrategia para fortalecer capacidades y habilidades investigativas en niños, niñas y jóvenes
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article presents the results of an investigation on the implementation of the Ondas Minciencias program as a didactic proposal carried out in the Educational Institution (I.E.) Sagrados Corazones of the municipality of Puerto Rico Caquetá between 2019-2020. Its main objective was to know the contributions generated in the institution by this program aimed at promoting the development of skills and abilities to motivate the investigative vocation in children and adolescents and promote a culture of research in the school. This study was approached from the qualitative approach under the phenomenological design, in order to understand through the narratives of the participating agents (students, teachers, managers and administrators) their experiences, emotions and feelings derived from sharing the same event, phenomenon or occurrence. (like the Waves program). The in-depth interview (to the rector and administrators of the I.E.), semi-structured interviews (to participating teachers), a focus group (with students who made up the research groups) and the bibliographic review of secondary sources were used as instruments. As a result, it was obtained that the Ondas program generated significant transformations in the I. E. Regarding the didactic practices of participating teachers, which allowed to strengthen the capacities and investigative skills of the students and motivated the adjustments in the pedagogical component that promoted the implementation of the Environment modality in the institution.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Bolívar, O. R. M (2013). Los modos de existencia de la estrategia de Proyectos de investigación en Colombia como expresión de la relación entre investigación formativa y la investigación en sentido estricto. Múltiples lecturas diversas prácticas. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4734341
Buriticá, B. F., Cardoso, J. C. J., Pérez, R. K. A. (2013). Ondas Caquetá, una apuesta a la formación en investigación de las nuevas generaciones. Florencia, Caquetá, Colombia: Universidad de la Amazonia.
Cárdenas, S. E. A. (2018). Semilleros de investigación: apuestas por la investigación en la escuela y la constitución de subjetividades políticas. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/35057
Minciencias, Manjarrez, M. E. y Mejía, J., M. R. (2011). El Diario de Nacho Derecho. Cartilla de investigación en el aula No. 1. http://hdl.handle.net/11146/447http://repositorio.minciencias.gov.co/handle/11146/447
Minciencias & Universidad de la Amazonia. (2014). Ondas Caquetá, fomentando una cultura investigativa desde la escuela. Florencia, Caquetá: Editorial Universidad de la Amazonia.
Minciencias et al. (2019). La Onda de investigación en el Caquetá. Florencia, Caquetá: Editorial Universidad de la Amazonia.
Minciencias et al. (2019). La Onda de Investigación en el Caquetá. Resultados proyectos 2019. ISBN: 978-958-5484-19-1. Florencia Caquetá: Universidad de la Amazonia.
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación – Minciencias. (2007). La investigación como estrategia pedagógica. Cuaderno No. 3. Bogotá. Editorial: Edeco Ltda.
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación – Minciencias. (2011). Caja de Herramientas para maestros y maestras ONDAS. Bogotá. Editorial: Progaf Ltda.
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación – Minciencias. (2017). Proyectos oferta Minciencias: jóvenes investigadores e innovadores. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/ edalyc ias ón/01-proyecto-oferta-Minciencias-jovenes-investigadores_0.pdf
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación –Minciencias. (2018). El viaje de la investigación. Ondas Minciencias. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/ckeditor_files/WEB%20OK%20PAGS%20SUELTAS%20COMPLETO%20CATINST%20Colciencias%2021ago18%2001.pdf
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación – Minciencias. (2018). Expedición Ondas Bio. Bogotá: Editorial Géminis S.A.S.
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación – Minciencias. (2018). La investigación en el Programa Ondas. Guía para grupos de investigación. Bogotá: Editorial System Klasse.
De Zubiría, S. (1996). Teoría de las seis lecturas. Tomo II. Bogotá: Editorial Vega Impresores.
Dussel, E. (1994). Historia de la filosofía y filosofía de la liberación. Recuperado de:http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/otros/20120422095648/HISTORIA.pdf
Fundación FES. (2016). Lineamientos pedagógicos del Programa Ondas. http://repositorio.minciencias.gov.co/handle/11146/369
Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. Recuperado de: https://www.textosenlinea.com.ar/ edalyc ia/Freire%20%20 La%20educacion%20como%20practica%20de%20la%20libertad.pdf
Guzmán, A. C.L. (20149). Política Científica colombiana. ¿Conocimiento para todos? El derecho a la igualdad. Ánfora, vol. 21, núm. 36, 2014, pp. 17-39. Universidad Autónoma de Manizales. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357833887001
Hernández, F. A. (2010). Didáctica General. Recuperado de: http://www4.ujaen.es/~ahernand/documentos/efdgmagtema_1.pdf
Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. M. P. (2014). Metodología de la Investigación. 6° edición. México: Editorial McGraw Hill
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2017). Proyectos oferta MINCIENCIAS: PROGRAMA ONDAS. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/ edalyc ias ón/04-proyecto-oferta-colciencias-ondas_0.pdf
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2019). ABC de MINCIENCIAS. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/abc_de_minciencias.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Miyahira A., J. M. La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Herediana. Vol. 20, No. 3, julio-septiembre, 2009, pp. 119-122 Universidad Peruana Cayetano Heredia San Martín de Porres, Perú
Ondas Minciencias Caquetá. (2020). En casa se vive la investigación. Florencia: Editorial Uniamazonia- Universidad de la Amazonia.
Osorio, del V. C. (2011). Evaluación del impacto del Programa Ondas Bolívar de Minciencias dirigido a la población infantil y juvenil de Cartagena. https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/handle/20.500.12585/1641/0062798.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ortiz de M, E. M. (s.f.) Inteligencias múltiples en la educación de la persona. Bogotá D.C.: Editorial Magisterio.
Ramírez, LL. E. (2015). Semilleros de Investigación: una experiencia de aprendizaje significativo en el Programa de Derecho. Universidad Libre de Cartagena. http://www.unilibre.edu.co/cartagena/pdf/investigacion/libros/derecho/UNA_EXPERIENCIA_DE_APRENDIZAJE_CON_SEMILLEROS.pdf
Rojas, B. H. M. (2008). La importancia de las políticas públicas de formación en investigación de niños, niñas y jóvenes en Colombia para el desarrollo social. En Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. Vol. 6, No. 2, julio-diciembre, 2008. https://www.redalyc.org/pdf/773/77360214.pdf
Rojas, G. L. M. y Viaña, F. A. (2017). La investigación formativa. http://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7707/130301.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Saltos, G. N. (2001). Movimientos indígenas y movimientos sociales: encuentros y desencuentros. Boletín ICCI “RIMAY”. Año 3, No. 27. Junio del 2001. http://icci.nativeweb.org/boletin/27/saltos.html
Saltos, G. N. (2016). Desafíos del pensamiento crítico. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20170824054817/Desafios_del_Pensamiento_Critico_tomoI.pdf
Sepúlveda, R. M. del P. (2005). Las prácticas de enseñanza en el proceso de construcción del conocimiento profesional. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/download/39743/39581