A look at the pedagogical approach and quality of higher education in colombia a study at the Surcolombiana University

Mirada al enfoque pedagógico y calidad de educación superior colombiana. Un estudio en la Universidad Surcolombiana

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Rodrigo Castañeda Mogollón
Abstract

In 2020, the execution of a research project entitled "Incidence of the Pedagogical Model on the Quality of Higher Education in Colombia" begins in a group of research professors from some universities in the country. The group Network of Researchers in Pedagogy and Didactics of Language and Literature of the University of Tolima participated in said study in agreement with the Santo Tomás University led by Master Luis Alfonso Ramírez Peña. In Bogotá, the universities involved were the Santo Tomás University, Pedagógica Nacional, Juan N. Corpas and San Buenaventura; in Ibagué, the University of Ibagué and Tolima University; in Neiva, the Surcolombiana University. In this report of the final phase of the investigation, among the questions addressed, in summary, is the question: What is the state of the quality of higher education in Colombia that allows it to adequately respond to the needs of cultures and organizations profoundly changing and uncertain social conditions of the 21st century? found at Surcolombiana, as in other universities addressed, that the requirements of the National Accreditation Commission in Colombia (CNA) are reduced to the paradigms of the past where the teacher is the possessor of knowledge and the student assumes its transfer and transit in the learning processes.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Rodrigo Castañeda Mogollón, Tolima University

Master in Linguistics from the Technological University of Pereira. RUDECOLOMBIA doctoral student at the University of Tolima. Professor at the University of Tolima.
References

Batanelo-García, L. H. (2017). Ontología crítica del presente a partir de los enunciados de la calidad de educación superior-Colombia 1991-2014. Universidad del Tolima.

Chul-Han B. (2012). La Sociedad del cansancio. Herder Editorial.

De Livera A. (2020). La invención del sujeto moderno. Buenos Aires: Bordes Manantial.

Dietz, G. (2021 septiembre, 15). La investigación en la triada: investigación, interculturalidad y territorio. [Video]. Youtube En https://web.facebook.com/posgradosunimagdalena/videos/354813413056585/

Franco-López, J. A. (2021). La motivación docente para obtener calidad educativa en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (64), pp. 151-179.

Larrosa, J. (2010). Fin de partida. Leer, escribir, conversar (y tal vez pensar) en la universidad que viene. Universidad de Barcelona (España). En file:///C:/Users/HP/Downloads/Fin%20de%20partida%20LARROSA.pdf

Martín-Calvo, J. F. (2018). Calidad educativa en la educación colombiana: una aproximación teórica. Sophia, 14(2), p. 414.

Martínez-Posada, J. E. (2015). La interacción entre biopolítica, educación y subjetividad. Revista Asociación de Sociología de Educación, Vol. 8, No. 2.

McLaren, P. & Huertas Charles, L. (2010). El cambio educativo, el capitalismo global y la pedagogía crítica revolucionaria. Revista

Mejicana de Investigación Educativa. En file:///C:/Users/HP/Downloads/mcclaren,%20pedag.crit.pdf

Mélich, C. M. (2019). La sabiduría de lo incierto. Lectura y condición humana. Barcelona: Tusquets Editores.

Pérez-Bonfante, L. A. (2022). Universidades de alta calidad en Colombia. Universidad del Valle, Programa Editorial.

Ramírez Peña, L. A. (2020). El diálogo pedagógico. Una propuesta pedagógica para el siglo XXI. Bogotá: Editorial Magisterio.

Ramírez Peña, L. A. (2008). Comunicación y discurso. Editorial Magisterio

Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica.

Sacristán, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Morata.

Trölher, D. (2017). La historia del currículo como camino real a la investigación educativa internacional. Historia, perspectivas, beneficios, dificultades. Universidad de Viena, en Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado. En file:///C:/Users/HP/Downloads/La%20hia%20del%20curriculum%20como%20camino%20real%20a%20la%20investigación%20educativa%20internacional.pdf

Universidad Surcolombiana. (2017). Acreditación de alta calidad instituciones de educación superior acreditadas. Resolución 29501 de 2017-12-29. Vigencia: 4 años www.usco.edu.co

Universidad Surcolombiana. (2017). PEI. Tomado de versión digital en https://www.usco.edu.co/archivosUsuarios/16/publicacion/consejo_superior/acuerdo/acuerdo_010_de_2016.pdf

Universidad Surcolombiana. (2016). PEU. Version digital en https://www.usco.edu.co/archivosUsuarios/16/publicacion/consejo_superior/acuerdo/acuerdo_010_de_2016.pdf

Villanueva-Vásquez, A. (2020). Modelo exploratorio de calidad en la Educación Superior. Dimensión Empresarial, 18(1). DOI 10.15665/dem.v18i(1).2239

OJS System - Metabiblioteca |