Coherence between the discourses, the commitments of social subjects and the basic pedagogical processes related to research in basic secondary and high school education

Coherencia entre los discursos, los compromisos de los sujetos sociales y los procesos pedagógicos básicos relacionados con la investigación en la educación básica secundaria y media

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Cristian Arbey Cruz Hernández
Xiomara Natalia García Cedeño
Abstract

This scientific article values coherence between the discourses, the commitments of social subjects and the basic pedagogical processes that are related to research in basic secondary and High School Education. The research investigates the existence or non-existence of coherence between the three categories -indicated discourses, basic pedagogical processes and the responsibility of social subjects (teachers and teaching directors)- taking into account that it is constantly raised within public policies. And the actions of the educational system build research, a discourse that is maintained and assumes a preponderant role in society; however, in educational practice it is necessary to recognize coherence. The research responds to recognizing the voices of social subjects, the interpretations that teachers have about the power of that discourse and how it is articulated in the pedagogical process, the response to the conditions that exist to carry out research, among others. Técnico Superior Educational Institution of Neiva is part of the voice of the investigative work: sixteen teachers, two teaching directors and the documents of the institution. Methodologically it is qualitative in nature, with an investigative approach of ethnographic study. The implemented instruments that obtained the expected results are the opinion agenda, in situ observation, forums and narratives and life stories. Based on the findings found, the information was codified in the Atlas ti software, outlining semantic networks that allow, from there, to build an intervention proposal to strengthen academic processes and improve educational quality.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Cristian Arbey Cruz Hernández, Santa Librada High School Educational Institution

Master in Education from the Surcolombiana University. Teacher of the Liceo de Santa Librada Educational Institution, Neiva, Huila.

Xiomara Natalia García Cedeño, Santa Librada High School Educational Institution

Master in Education from the Surcolombiana University. Teacher of the Liceo de Santa Librada Educational Institution, Neiva, Huila.
References

Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico. Ciudad de México: Siglo XXI Editores. http://www.posgrado.unam.mx/musica/lecturas/LecturaIntroduccionInvestigacionMusical/epistemologia/Bachelard%20Gaston-La-formacion-del-espiritu-cientifico.pdf

Bauman, Z. (2007). Los Retos de la Educación en la Modernidad Líquida. Barcelona: Gedisa. https://ciec.edu.co/wpcontent/uploads/2017/06/Bauman-Zygmunt-Los-Retos-De-La-Educacion-En-La-Modernidad-Liquida-1.pdf

Bernstein, B. (1998). La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control (vol. IV). Madrid, Morata.

Bernstein, B. (1998). Poder, educación y conciencia. Ciclo de conferencias realizadas en el CIDE, Santiago de Chile.

Congreso de la República de Colombia (1991), Constitución Política de Colombia. Secretaría del Senado de la República de Colombia. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/constitucion_politica_1991.html

Congreso de la República de Colombia (1994) Ley 115, Ley General de la Educación. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Dubet, F. (2011). La escuela de las oportunidades. ¿Qué es una escuela justa?. Barcelona: Gedisa Editorial.

Dubet, F. y Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Editorial Losada

Dubet, F. (2010). Sociología de la experiencia. Edición, Complutense. https://logicacritica.files.wordpress.com/2017/08/dubet-francois-sociologia-de-la-experiencia.pdf

Foucault, M. (1998). Vigilar y castigar. (Novena edición ed.). (A. Garzón, Trad.) Siglo XXI. México.

Freire, P. (2002). Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires. Institución Educativa Técnico Superior de Neiva. (2015). Proyecto Educativo Institucional.

Mejía Jimenéz, M., Manjarrés, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el Siglo XXI. Praxis & Saber, 2(4), pp. 127-177. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1127

Palacios, M. A. (2000). La educación en América Latina y el Caribe. Los procesos pedagógicos. Seminario de Análisis Prospectivo de la Educación en América Latina y El Caribe Oficina Regional de Educación de UNESCO. Programa Ondas. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación.

Oviedo, P. (2014). El docente ante los desafíos del Siglo XXI. Oviedo, P. Pastrana, L. Investigaciones y desafíos para la docencia del Siglo XXI, pp. 13-26. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fceunisalle/20170117032546/investigacion.pdf

Teun, V. D. (1985). Análisis semántico del discurso. (Ed.) Handbook of Discourse Analysis, vol. 2. (pp. 103-136). London: Academic Pres

Teun, V. D. (1989). "Social cognition and discourse". En: H. Giles & R. P. Robinson (Eds.), Handbook of social psychology and language. (pp. 163-183).

OJS System - Metabiblioteca |