Collective stories in the community as a protective factor for children against the Covid-19 pandemic
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
An analysis is proposed to demystify the supposed low impact that the COVID-19 pandemic has represented for the child population. Through a chronological description of the moments that this population went through, it is possible to make visible the disenfranchisement of rights that was perpetrated against children as a result of the pandemic. During the first moment they were made invisible, assuring that the virus did not affect them; the second moment stigmatized them, asserting that they were super contagious; and the third moment, when the emotional and physical crisis of this population group manifests, due to the impacts that the pandemic spark them off.
It is important to recognize this population group and assume that the pandemic also had a strong impact on them. We propose the tool of collective stories as a protection factor for children in the face of the COVID-19 pandemic.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Campos García, S. (2009). La Convención sobre los Derechos del Niño. El cambio de paradigma y el acceso a la justicia. IIDH(50), pp. 351-378. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3643803
Cevallos-Robalino, D., Reyes-Morales, N., & Rubio-Neira, M. (12 de 05 de 2021). Evolución e impacto de la infodemia en la población infantil en tiempos de COVID-19. Panam Salud Publica, 45, pp. 1-7. doi:https://doi.org/10.26633/RPSP.2021.38
Convención sobre los Derechos del Niño. (2 de septiembre de 1990). Ohchr.org. Obtenido de Convención sobre los Derechos del Niño: https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/crc.aspx
Cyrulnik, B. (7 de abril de 2017). Entrevista a Boris Cyrulnik. (P. Bouvier, Entrevistador, & A. MacKay, Editor) Seyne-sur-Mer, Francia.
Cyrulnik, B. (30 de enero de 2017). Resiliencia y arte: Los relatos del trauma. La Paz se toma la palabra. (Á. Pérez Mejía, Entrevistador) Colombia. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=6CC_g157QL0&t=1921s
Cyrulnik, B. (17 de octubre de 2020). Pandemia y Resiliencia. Observatorio Nacional de Resiliencia. (S. Nabinger, & S. Cabral, Entrevistadores) Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=j0UUJwbEZ7c&t=37s
Cyrulnik, B. (21 de enero de 2021). Entrevista a Boris Cyrulnik. Temas de psicoanálisis. (P. Tardío, Traductor) doi:https://www.temasdepsicoanalisis.org/2021/01/14/entrevista-a-boris-cyrulnik/
Cyrulnik, B. (19 de agosto de 2021). Segundo Coloquio "Resiliencia en Pandemia" || Boris Cyrulnik || Lab. de Medicina Narrativa UV. Resiliencia en pandemia. (C. Warnken, Entrevistador, & V. Domingo, Traductor) Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=Me2P0TLiSqo
Expansión política. (24 de agosto de 2021). EXPANSIÓN política. Obtenido de https://politica.expansion.mx/mexico/2021/08/24/0-004-la-probabilidad-de-hospitalizacion-de-un-menor-por-covid-lopez-gatell
Granados, L., Alvarado, S., & Carmona, J. (2016). Narrativas y resiliencia. Las historias de vida como mediación metodológica para reconstruir la existencia herida. CES Psicología, 10(1), pp. 1-20.
Hincapié, D., López-Boo, F., & Rubio-Codina, M. (2020). El alto costo del COVID-19 para los niños. Estrategias para mitigar su impacto en América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo. Obtenido de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/El-alto-costo-del-COVID-19-para-los-ninos-Estrategias-para-mitigar-su-impacto-en-America-Latina-y-el-Caribe.pdf
Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM. (10 de abril de 2020). asesoria.juridicas.unam.mx. Obtenido de GUÍA JURÍDICA POR AFECTACIONES DEL COVID-19. ¿Qué se entiende por discriminación?: https://asesoria.juridicas.unam.mx/preguntas/pregunta/44-Que-se-entiende-por-discriminacion
La Redacción. (10 de agosto de 2021). Idea de que la tercera ola de covid afecta a niños y adolescentes "no tiene sustento": López-Gatell. Proceso. Obtenido de https://www.proceso.com.mx/nacional/2021/8/10/idea-de-que-la-tercera-ola-de-covid-afecta-ninos-adolescentes-no-tiene-sustento-lopez-gatell-269568.html
Massó Guijarro, E. (2021). Infancia y pandemia: crónica de una ausencia anunciada. Salud Colectiva, 17:e3303, pp. 2-12. doi:10.18294/sc.2021.3303
Ramírez, R. (07 de septiembre de 2021). Por cada vacuna a un niño con amparo se le quita la oportunidad a un adulto, dice López-Gatell. Obtenido de https://www.elsoldemexico.com.mx/mexico/sociedad/lopez-gatell-dice-que-menores-vacunados-contra-covid-por-amparo-quitan-oportunidad-a-adulto-7183765.html
Rincón Ariza, D. (2021). El contexto de la pandemia, una oportunidad pedagógica para fortalecer la biodiversidad y la cultura. Revista PACA 11, pp. 197-213.
Rojas Estapé, M. (2021). Terapia vitamina. De Encuentra tu persona vitamina. Editorial Espasa. Obtenido de https://open.spotify.com/episode/2frmcGfMexXU4QELNW3hdz?si=KtP5xqb4TAGjujOG8dp8UA&utm_source=native-share-menu
Rojas-Estapé, M. (13 de septiembre de 2021). La neurociencia de las emociones. (Melania, Entrevistador) Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=TjqrualxgkI
Santos, B. d. (2020). La cruel pedagogia del virus. Buenos Aires: CLACSO.
Save the Children. (25 de enero de 2022). Savethechildren.mx. Obtenido de VACUNA CONTRA COVID-19: UN DERECHO DE LA NIÑEZ: https://www.savethechildren.mx/enterate/noticias/la-vacuna-contra-covid-19-es-un-derecho-de-las-nin