Sacrality and taboo: approaching menstruation from a chemistry class
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The purpose of the research is to design a pedagogical proposal in order to recognize the problem of discrimination suffered by women in the face of menstruation and the use of sanitary napkins, addressed from the chemistry class. For this, a pedagogical proposal was developed that was based on the collection of students' conceptions regarding questions of the problems suffered by vulnerable women and the design of a chemistry classroom experience, specifically on the separation of mixtures, where they made use of sanitary napkins. In this way, a contribution was generated to consolidate new proposals for pedagogical work that allows a class of critical chemistry that contributes to the fight against discrimination.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alarcón-Nivia, M. Á. (2005). Algunas consideraciones antropológicas y religiosas alrededor de la menstruación. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología, 56(1), pp. 35-45.
Bergqvist A. (1999). Menstruation still full of myths. Lakartidningen; 14:(96):1860-76.
Buckey T, y Gottlieb A. (1998). Blood magic: the anthropology of menstruation. Berkeley, CA: University of California Press.
Carrasco, A. M. y Gavilán Vega, V. (2009). Representaciones del cuerpo, sexo y género entre los aymara del norte de Chile. Chungará (Arica), 41(1), pp. 83-100.
Feijóo Tituana, M. B. (2016). Tapua la menstruación como parte de los ciclos de violencia simbólica (Bachelor's thesis, Quito: USFQ, 2016).
Fernández Tijero C., R. Coca J. y Pérez Sedeño E. (2016). El imaginario social de la mujer venenosa: ciencia, metáfora y hermenéutica. Investigaciones Feministas, 7(2), pp. 293-311. https://doi.org/10.5209/INFE.51666
Freis, A., Freundl-Schütt, T., Wallwiener, L. M., Baur, S., Strowitzki, T., Freundl, G., y Frank-Herrmann, P. (2018). Plausibility of menstrual cycle apps claiming to support conception. Frontiers in Public Health, 6, p. 98.
Foucault, M. (1976). Historia de la sexualidad/Vol. 1. La voluntad de saber (Vol. 1). Siglo XXI Editores México.
Gómez-Fierro, W. A. y Peralta-Velosa, M. N. (2021). Concepciones de los estudiantes en una clase de química sobre la discriminación. Tecnología Investigación y Academia, 9(2), pp. 63-69.
Gómez-Fierro, W.; Lozano-Rodríguez, A. y Amórtegui-Cedeño, E. (2020). Desarrollando “grandes ideas de la ciencia” a través de una práctica pedagógica en un colegio oficial de Neiva. Revista Electrónica EDUCyT, Vol. Extra, pp. 327-338.
González, F. F. y Olarte, E. M. (2021). Lo íntimo natural: esteticismos menstruales y sus representaciones culturales. La Tadeo Dearte, 7(8), pp. 122-135.
Iglesias Benavides, J. L. (2009). La Menstruación: un asunto sobre la Luna, venenos y flores. Medicina universitaria, 11(45), pp. 279-287.
Leader, D. (2011). La moda negra. Duelo, melancolía y depresión, Madrid, Sexto Piso.
Lesmes, C. I. M. y Correal, C. A. (2016). Creencias y vivencias de mujeres adultas sobre la menstruación en el municipio de Cota, Colombia. Revista Salud Bosque, 6(1), pp. 55-64.
Lozano Vicente, A. (2014). Teoría de teorías sobre la adolescencia. Última década, 22(40), pp. 11-36.
Mansfield, P. y Stubbs, M. (2004). Tracking the course of menstrual life: contributions from the Society for Menstrual Cycle Research. Women Health Iss;14: pp. 174-176.
Mileo, A. y Tomé, D. S. (2019). El tabú de la menstruación como instancia productora y perpetuadora de ignorancia subjetiva y estructural. Avatares Filosóficos, (5), pp. 159-171.
Morales, M. D. R. R. (2016). Del tabú a la sacralidad: la menstruación en la era del sagrado femenino. Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião, 18(24), pp. 134-152.
Peña, A. E. La maldición de la Sangre. [Internet]. 2009 [cited 2005 December 12]. Available from: http://anaelenapena.blogspot.com/2005/12/carrie-la-maldicin-de-la-sangre.html
Poueriet, J. A. R., Román, C., Alemán, M., Concepción, A., Peñalba, E. y Pimentel, M. (2022). Prevalencia de síndrome de ovario poliquístico en pacientes que acudieron a una consulta de ginecología-obstetricia y endocrinología en La Romana, República Dominicana, durante el período enero 2019-enero 2020. Ciencia y Salud, 6(2), pp. 77-83.
Orobitg, G. (2020). Sangre y lógica del don entre los indígenas pumé de Venezuela. Un modelo femenino del cosmos. Tabula Rasa, (36), pp. 223-245.
Orozco Marín, Y. A. (2022). Antirracismo e dissidência sexual e de gênero na educação em biologia: caminhos para uma didática decolonial e interseccional.
Ruiz, V. F. (2008). Cuerpos que hablan: géneros, identidades y representaciones sociales. Editorial Montesinos.
Rojas Lizama, D. (2018). Aporofobia, el rechazo al pobre. Revista de Filosofía, 74, pp. 319-321.
Turner, B. (1989). El cuerpo y la sociedad. Exploraciones en teoría social. México: FCE, 323.
Zallocco, O. (2019) Lo cuir de la menstruación en las aulas. Revista de Educación, 10(8), pp. 233-250.