Implementation of an interdisciplinary strategy based on the complexity approach in an educational institution

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Emma Caviedes Cuellar Institution Antonio Baraya Educational
María Elsa Muñoz Valenzuela La Troja Educational Institution
Nohora Milena Charri Lerma La Troja Educational Institution
Carlos Javier Martínez Moncaleano Surcolombiana University
Abstract

This article synthesizes the results of the research called “Implementation of a didactic and interdisciplinary strategy from the approach of complexity in the cultivation of the coffee plant”, which had the objective of strengthening the educational
processes of the third grade students of elementary school from the La Troja headquarters of the La Troja Educational Institution of Baraya, Huila.



The development process of the project was divided into four stages: first, a characterization of the motivational
factors of the students was made; then the didactic and interdisciplinary unit was designed from the complexity
approach, articulating the areas of mathematics, natural sciences and education. environment, social sciences
and language, considering contextual aspects; then the didactic unit composed of ten pedagogical guides was
implemented and, finally, a feedback was made.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Emma Caviedes Cuellar, Institution Antonio Baraya Educational

Master of Studies interdisciplinary complexity of the university South Colombian. Institution Antonio Baraya Educational.

María Elsa Muñoz Valenzuela, La Troja Educational Institution

Master of Studies interdisciplinary the complexity of the Surcolombiana University.

Nohora Milena Charri Lerma, La Troja Educational Institution

Master of Studies interdisciplinary the complexity of the Surcolombiana University. La Troja Educational Institution.

Carlos Javier Martínez Moncaleano, Surcolombiana University

Master in Interdisciplinary Studies of Complexity from the Universidad Surcolombiana. Guest Professor of the Surcolombiana University.
References

Bell Rodríguez, R. F., Orozco Fernández, I. I., y Lema Cachinell, B. M. (2022). Interdisciplinariedad,aproximación conceptual y algunas implicaciones para la educación inclusiva. UNIANDES Episteme, 9(1), pp. 101-116.

Carvajal Escobar Y. (2010). Interdisciplinariedad: Desafío para la Educación Superior y la Investigación. Revista Luna Azul. https://www.redalyc.org/ pdf/3217/321727233012.pdf

De Bono, E. (1970). El Pensamiento Lateral. Manual de creatividad (Primera ed.). Buenos Aires: Editorial Paidós.

Gardner, H. (2005). Las inteligencias múltiples (Sexta ed.). España: Paidós. Obtenido de https://play.google.com/books/readerid=I_ntBgAAQBAJ&hl=es&printsec=frontcover&source=gbs_atb&pg=GBS.PT18

Guzmán Gómez C., Saucedo Ramos C. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). México: Mc Graw Hill.

López, I. (2019). El papel de la interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de la matemática.

Lozano L. y López C. (2020) Incidencia de los programas de intervención cognitiva en los procesos de aprendizaje. Teoría de la modificabilidad cognitiva estructural de R. Feuerstein, Revista Espacios.

Martos, A. (2015). La educación cuántica: Un nuevo paradigma de conocimiento (Primera ed.). Madrid: Corona Borealis.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro (Primera ed.). Francia: UNESCO

Morin, E. (2015). Enseñar a vivir. Manifiesto para cambiar la educación (Tercera ed.). (R. Figueroa, Trad.) Buenos aires: Nueva Visión.

Muente, G. (2019). Conoce los 12 tipos de inteligencia existentes, sus características y cómo influyen en el comportamiento humano. Obtenido de Rock Content: https://rockcontent.com/es/blog/tipos-de-inteligencia/

Van Der Linde, G. (2014). ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en la educación?. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 4(8), pp. 11-12. Obtenido de https://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/68/67

OJS System - Metabiblioteca |