Recognition and identity in the formation of the Colombian peasantry

Reconocimiento e identidad para la formación del campesinado colombiano

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Alejandro González Bastos Rural teacher in the municipality of Algeciras, Huila
Abstract

From the recent legal recognition that the Colombian peasantry achieved, the result of their historical mobility and struggles, and the significance that this recognition has in terms of rural training and education, this article proposes, based on the categorization of the peasantry carried out by the Colombian Institute of Anthropology and History (ICANH), the consolidation of training processes from the recognition of peasant identities.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Alejandro González Bastos, Rural teacher in the municipality of Algeciras, Huila

Graduate in Basic Education with Emphasis in Humanities, Spanish Language from the University Surcolombiana from Neiva; Master in Education and Human Development, from the Study Center Advanced in Childhood and Youth from CINDE and the University of Manizales and Doctoral Student in Training in Diversity of the University of Manizales. Rural teacher in the municipality of Algeciras, Huila.
References

Arias, G. J. (2019). El campesinado en la educación rural, un debate emergente. En Araque, S. G. (Compilador). Educaciones rurales. Geografías y fronteras. Fundación Universitaria Unipanamericana, Ediciones Desde Abajo.

Arias, G. J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Revista Educación y Ciudad, No. 33, pp. 53-62. https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/1647

Asamblea General de las Naciones Unidas. (2013). Declaración sobre los derechos de los campesinos y de otras personas que trabajan en las zonas rurales. Naciones Unidas. https://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/WGPleasants/A-HRC-WG-15-1-2_sp.pdf

Banco de la República. (17 de septiembre de 2021). Aislamiento geográficoy educación rural. https://www.banrep.gov.co/es/blog/aislamientogeografico-y-educacion-rural

Banco de la República. (2006). La educación primaria y secundaria en Colombia en el siglo XX. [Archivo PDF] https://www.banrep.gov.co/docum/ftp/borra379.pdf

Bautista Arrien, J. B. (2004). Educación y poder. En Serrano, C. A. (Ed.). Legalidad, legitimidad y poder en Nicaragua, pp. 47-63. CIELAC, Centro Interuniversitario de Estudios Latinoamericanos y Caribeños Fundación Friedrich Ebert. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/cielac/caldera2.pdf

Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 15, núm. 2, pp. 13-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56719129002

Castilla Salazar, A. (2015). Reconocimiento político del campesinado. Revista Semillas, pp. 1-7. https://semillas.org.co/apc-aa-files/353467686e6667686b6c676668f16c6c/6-alberto-castilla-salazar.pdf

Cifuentes, J. y Camargo, A. (2016). La historia de las reformas educativas en Colombia. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), pp. 26-37. 10.17981/cultedusoc.07.2.2016.2

Comisión de la Verdad. (s.f.). Impactos a las poblaciones campesinas en el marco del conflicto armado: afectaciones y resistencias. https://www.comisiondelaverdad.co/impactos-las-poblaciones-campesinas-en-elmarco-del-conflicto-armado-afectaciones-y-resistencias

Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 64 - 65. 6 de julio de 1991 (Colombia). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=4125

Cruz, L. (30 de mayo de 2018). La guía Divergentes de la lucha campesina colombiana. Pacifista. https://pacifista.tv/notas/la-guia-divergentesde-la-lucha-campesina-colombiana/#:~:text=El%20movimiento%20campesino%20colombiano%20naci%C3%B3,trabajo%20de%20los%20grandes%20terratenientes.

Escobar, A. (2000). El lugar de la naturaleza y la naturaleza del lugar: ¿globalización o postdesarrollo?. En E. Lander (comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas, pp. 68-87. Clacso.

Franco, A., De los Ríos, I. (2011). Reforma agraria en Colombia: evolución histórica del concepto. Hacia un enfoque integral actual. Cuad. Desarro. Rural. 8(67): pp. 93-119.

Gadamer, J. H. (2003). Verdad y Método I. Ediciones Sígueme Salamanca.

Güiza G., Bautista, A., Malagón, A. y Uprimny, Y. (2020). La constitución del campesinado: Luchas por reconocimiento y redistribución en el campo jurídico. Colección De Justicia.

Instituto Colombiano de Antropología e Historia. (2020). Conceptualización del campesinado en Colombia. Documento técnico para su caracterización y medición. Instituto Colombiano de Antropología e Historia (ICANH).

Instituto Colombiano Agropecuario. (05 de julio de 2023). El ICA al servicio de la población campesina y la transformación del campo colombiano. https://www.ica.gov.co/noticias/ica-poblacion-campesina-transformacioncampo#:~:text=Participantes%20en%20el%20reconocimiento%20a,campesinas%2C%20para%20el%20total%20nacional.

Monzón Troncoso, M. Y. (2015) La educación y la formación en la Educación Normal. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, vol. 6, pp. 18-27. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6557516.pdf

Patiño Millán, C. (2014). Apuntes para una historia de la educación en Colombia. [Archivo pdf] https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1260&context=ap

Pérez, V. e Idarraga G. (2019). Breve análisis histórico-descriptivo de la educación en Colombia. Revista Tesis Psicológica, 14(1), pp. 102-113. https://www.redalyc.org/journal/1390/139063846007/139063846007.pdf

Quintero, SEU, & Sa, EF de. (2018). La nueva escuela colombiana: análisis de sus guías de aprendizaje. Acta Scientiarum. Educación, 40(3), e39727. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i3.39727

Sartre, J. P. (2009). El existencialismo es un humanismo. (Segunda Edición) Editora y Distribuidora Hispanoamericana SA (EDHASA). https://ujr.mx/documentos/Jean-Paul%20Sartre_El_existencialismo_es_un_humanismo.pdf

Thahir Silva, S. (20 de enero de 2008). Movimiento campesino colombiano: historia y lucha. Agencia Prensa Rural. https://www.prensarural.org/spip/spip.php?article1289

OJS System - Metabiblioteca |