A critical theory of education
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This article shows the conceptual elements that are fundamental of the critical theory of education. It begins with the controversy between the Critical Theory of Science and the Traditional Theory of Science with quotes from some of its theorists (Horkheimer, Adorno, Marcuse, Habermas). Continues with the development of the topic of critical education and its fundamental objective: the emancipation of the learner, a category that is enriched by various authors. It ends with some tasks to develop within this perspective and the type of teacher that is required.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Botero, Darío. El poder de la filosofía y la filosofía del poder. Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Derecho, Ciencias políticas y sociales, Bogotá 1996.
Gómez, Miguel. Teoría crítica y educación. En Argumentos 24, 25, 26, 27. Bogotá. Sep-dic 1990.
J Goikoetxea, Pierola y otros. Coordinadores. Ensayos de pedagogía crítica. Editorial Laboratorio educativo, Caracas, 1997.
Navarro, Wisberto. Epistemología, niversidad Surcolombiana. Neiva, 2000.
Rodríguez, José Gregorio. Graduarse, trabajar en: Un Periódico, universidad Nacional, Bogotá, marzo de 2003.
Wulf, Christoph. Introducción a la ciencia de la educación. Universidad de Antioquia, Facultad de educación, Medellín, sin año de edición.