the new standards in the teaching training: an invitation to responsabilty and academic excellence
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
it results to be interesting and significant for the educational community of the country the fact that the dynamics that are brewing in teacher training institutions (Higher Normal Schools and Faculties of Education) are a result of recent regulations issued in restructuring and rethinking the daily work of these institutions.
The normative referents of this article allow us to assume a reflective and critical position in the face of the current situation these institutions are going through, where it is necessary to highlight the convenience of these norms to prevent the institutions from continuing to solace in an impressive river of arguments derived from the polysemous attitude generated by the debatable perception of institutional and university autonomy, promoting a process of sincere and responsible academic introspection about the current real situation of these institutions, which does not require us to deepen the state of crisis in which they are struggling .
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Básicamente se pueden señalar la Constitución Nacional, la Ley 30 de 1992, la Ley 115 de 1994, el Decreto 1860 de 1994, el Decreto 3012 de 1997, el Decreto 272 de 1998 y recientemente la publicación del Consejo Nacional de Acreditación referida a los Criterios y Procedimientos para la Acreditación Previa de los Programas Académicos de Pregrado y de Especialización en Educación.
Colom A.T. Sociología de la Educación y Teoría General de Sistemas. Oikos Tau, Barcelona, 1979, p. 18.
Científica, mayo 24 y 28 de 1993. Bogotá, Colombia hacia un desarrollo humano. PNUD - Tercer Mundo, julio, 1998.
López Jiménez Nelson. Modernización Curricular de las Instituciones Educativas. Los PEI de cara al siglo XXL Editorial Libros y Libres. Julio 1996.
Llinás, Rodolfo. Revolución Positiva y sin Precedentes. Misión Ciencia, Educación y Desarrollo. Febrero, 1994.
Mario Díaz. El Campo Intelectual de la Educación en Colombia. Universidad del Valle, 1993.
Petición consignada en las Conclusiones de los Seminarios y Talleres sobre las Facultades de Educación de Cara al Proceso de Modernización Curricular, realizados en Cartagena, Bogotá y Medellin en el marco del contrato 3991 de septiembre de 1997 celebrado entre el ICFES y la Universidad Surcolombiana.
Un ensayo argumentado sobre este particular se encuentra en el libro Educación, la Agenda del Siglo X XI, hacia un desarrollo humano. PNUD - Tercer Mundo, julio, 1998.
Un análisis puntual de estos conceptos se encuentra en el artículo de Víctor Manuel Gómez, Angel Jiménez yjorge Rivadeneira sobre Criterios y Lincamientos de Política para la Educación Técnica y Tecnológica de Nivel Superior en Colombia, publicado por el ICFES y MEN en abril de 1998.
Ver entrevista al doctor Rodolfo Llinás sobre La calidad de la Educación Superior en Colombia, diario El Espectador, marzo de 1998.
Yunis, Emilio. Una Visión Interdisciplinaria de la Ciencia, en: Simposio Internacional sobre Investigación.