the new standards in the teaching training: an invitation to responsabilty and academic excellence

La nueva normatividad en la formación de educadores: una invitación a la responsabilidad y a la excelencia académica

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Nelson Ernesto López Jiménez
Abstract

it results to be interesting and significant for the educational community of the country the fact that the  dynamics that are brewing in teacher training institutions (Higher Normal Schools and Faculties of Education) are a  result of recent regulations issued in restructuring and rethinking the daily work of these institutions.


The normative referents of this article allow us to assume a reflective and critical position in the face of the current situation these institutions are going through, where it is necessary to highlight the convenience of these norms to prevent the institutions from continuing to solace in an impressive river of arguments derived from the polysemous attitude generated by the debatable perception of institutional and university autonomy, promoting a process of sincere and responsible academic introspection about the current real situation of these institutions, which does not require us to deepen the state of crisis in which they are struggling .

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Author Biography / See

Nelson Ernesto López Jiménez, Universidad Surcolombiana

Profesor titular de la Universidad Surcolombiana, investigador principal del Programa de Acción Currícular Alternativo, PACA. Actualmente desarrolla estudios de Doctorado en Educación en la Universidad del Valle.

References

Básicamente se pueden señalar la Constitución Nacional, la Ley 30 de 1992, la Ley 115 de 1994, el Decreto 1860 de 1994, el Decreto 3012 de 1997, el Decreto 272 de 1998 y recientemente la publicación del Consejo Nacional de Acreditación referida a los Criterios y Procedimientos para la Acreditación Previa de los Programas Académicos de Pregrado y de Especialización en Educación.

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Un análisis puntual de estos conceptos se encuentra en el artículo de Víctor Manuel Gómez, Angel Jiménez yjorge Rivadeneira sobre Criterios y Lincamientos de Política para la Educación Técnica y Tecnológica de Nivel Superior en Colombia, publicado por el ICFES y MEN en abril de 1998.

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