Biodiversity as a reference to promote the conservation of Colombia’s ecosystems

La biodiversidad como referente para promover la conservación de los ecosistemas colombianos

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Alejandro Henao-Castro
Abstract

Biodiversity, more than a concept, can be understood as the sum of different components that are not only limited to the number of species in a given place, but also the prevailing conditions of such place, as well as the variations that are part of the natural dynamics of both biotic and abiotic components on different scales of time and space. Considering the above and, despite of the great importance that biodiversity represents for the well-being of humanity, the current trend results in an accelerated and uncontrolled advance of the loss of biodiversity in every ecosystems of the planet. This problem is the result of the synergy of multiple factors, that together, lead to a less than encouraging outlook. This writing aims to reinforce the concept and theories that originated the current biodiversity, the state of knowledge of Colombia’s biodiversity and, in addition, addresses the factors that influence the biodiversity loss, all of this, in order to consider environmental education as a powerful tool to counteract the negative effects of the current behavior of human beings.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Alejandro Henao-Castro, Educational Institution Luis Carlos López

Magíster en Ciencias Marinas de la Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. Estudiante de Doctorado en Educación y Cultura Ambiental Universidad Surcolombiana, Colombia. Docente de la Institución Educativa Luis Carlos López, Cartagena de Indias (Colombia).

References
Arciniega, E. & Torres, W. (2007). Los programas de comunicación y educación ambiental en la reserva de la biósfera Galápagos, Ecuador. En: Araya Rosas, P. & Clusener- Godt, M. (Eds.) (2007). Reservas de la biosfera, un espacio para la integración de conservación y desarrollo: experiencias exitosas en Iberoamérica, París: Unesco.

Arbeláez-Cortés, E. 2013. Knowledge of Colombian biodiversity: published and indexed. Biodiversity and Conservation, 22(12), pp. 2875-2906.

Aguilera, M., & Silva, J. F. (1997). Especies y biodiversidad. Interciencia, 22(6), pp. 299-306.

Andrade, M. G. (2011). Estado del conocimiento de la biodiversidad en Colombia y sus amenazas. Consideraciones para fortalecer la interacción ciencia-política. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 35(137), pp. 491-508.

Bashir, I., Lone, F. A., Bhat, R. A., Mir, S. A., Dar, Z. A., & Dar, S. A. (2020). Concerns and threats of contamination on aquatic ecosystems. En: Hakeem, K., Bhat, B., Qadri, H. (Eds.). Bioremediation and Biotechnology (pp. 1-26). Cham: Springer.

Bennett, K.D. (1997). Evolution and ecology. Cambridge: Cambridge University Press.

Cruz-García, G. S., & Peters, P. J. (2015). Conservation of Corals in the Colombian Caribbean. En: Narchi, N., Price, L (Eds.). Ethnobiology of Corals and Coral Reefs (pp. 209-234). Cham: Springer.

Correa, C., Etter, A., Díaz-Timoté, J., Buriticá, S., Ramírez, W., & Corzo, G. (2020). Spatiotemporal evaluation of the human footprint in Colombia: Four decades of anthropic impact in highly biodiverse ecosystems. Ecological Indicators, 117, 106630.

Frawley, T. H., Finkbeiner, E. M., & Crowder, L. B. (2019). Environmental and institutional degradation in the globalized economy. Ecology and Society, 24(1), p. 7.

Gaston, K.J. & Spicer, J. I. (2004). Biodiversity. An Introduction. Oxford: Blackwell Publishing.

González, E. (2002). Educación ambiental para la biodiversidad: reflexiones sobre conceptos y prácticas. Tópicos en Educación Ambiental, 4(11), pp. 76-85.

Halffter, G. (1995). ¿Qué es la biodiversidad?, Butlletí de la Institució Catalana d’Història Natural, 62, pp. 5-14.

Hamilton, A. J. (2005). Species diversity or biodiversity?. Journal of environmental Management, 75(1), pp. 89-92.

Kaennel, M. (1998). Biodiversity: a diversity in definition. En: Bachmann, P., Köhl, M., Päivinen, R (Eds.). Assessment of biodiversity for improved forest planning (pp. 71-81). Dordrecht: Springer

Martínez, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónica Educare, 14(1), pp. 97-111.

Mathez-Stiefel, S., Mulanovich, A., Jaquet, S., Bieri, S., Lojas, J., Breu, T., & Messerli, P. (2020). Estableciendo una interfaz ciencia-gestión- sociedad para la conservación de la biodiversidad y el bienestar humano en la Amazonia: el caso de Madre de Dios, Perú. Revista científica de ecología y medio ambiente, 29(1), p. 1882.

McClanahan, B., Parra, T. S., & Brisman, A. (2019). Conflicto, ambiente y transición. Colombia, ecología y turismo después de la desmovilización. Crítica Penal y Poder, (16), pp. 99-120.

Martín-López, B., González, J. A., Díaz, S., Castro, I., & García-Llorente, M. (2007). Biodiversidad y bienestar humano: el papel de la diversidad funcional. Ecosistemas, 16(3), pp. 69-80.

Núñez, I., González-Gaudiano, É., & Barahona, A. (2003). La biodiversidad: historia y contexto de un concepto. Interciencia, 28(7), pp. 387-393.

Naranjo, L. G. (2019). Imaginarios de naturaleza y el futuro de la biodiversidad. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 43(168), pp. 480-488.

Pérez-Mesa, M. (2019). Concepciones de biodiversidad y prácticas de cuidado de la vida desde una perspectiva cultural. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (45), pp. 17-34.

Rangel, J. O. (2005). La biodiversidad de Colombia. Palimpsestvs, (5), pp. 292-304.

Restrepo, J. D., & Alvarado, E. M. (2011). Assessing major environmental issues in the Caribbean and Pacific coasts of Colombia, South America: An overview of fluvial fluxes, coral reef degradation, and mangrove ecosystems impacted by river diversion. En: Wolanski, E. & McLusky, D (eds.). Treatise on Estuarine and Coastal Science (pp. 289-314), Waltham: Academic Press

Rull, V. (2004). Biogeografía histórica de las tierras altas de Guayana y origen. Orsis: organismes i sistemes, 19, pp. 37-48.

Saito, C. H. (2013). Environmental education and biodiversity concern: beyond the ecological literacy. American Journal of Agricultural and Biological Sciences, 8(1), pp. 12-27.

Shukla, P. R., Skea, J., Calvo Buendia, E., Masson-Delmotte, V., Pörtner, H. O., Roberts, D. C., ... & Malley, J. (2019). IPCC, 2019: Climate Change and Land: an IPCC special report on climate change, desertification, land degradation, sustainable land management, food security, and greenhouse gas fluxes in terrestrial ecosystems. Intergovernmental Panel on Climate Chang.

Smith, T. & Smith R. (2015). Elements of Ecology. Pearson Education.

Soler, M. (2002). Evolución. Granada: Proyecto Sur de Ediciones.

Stupino, S., Iermanó, M. J., Gargoloff, N. A., & Bonicatto, M. M. (2014). Agroecología: bases teóricas para el diseño y manejo de agroecosistemas sustentables. Colección libros de cátedra. La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Tan, J., Li, A., Lei, G., Bian, J., & Zhang, Z. (2019). A novel and direct ecological risk assessment index for environmental degradation based on response curve approach and remotely sensed data. Ecological Indicators, 98, pp. 783-793.

The International Convention on Biological Diversity, 2003. Convention on Biological Diversity: Article 2: Use of Terms. [En línea]: http://www.biodiv.org/ convention/

Van Weelie, D., & Wals, A. (2002). Making biodiversity meaningful through environmental education. International Journal of science education, 24(11), pp. 1143-1156.

Vergara-Buitrago, P. A. (2020). Estrategias implementadas por el Sistema Nacional de Áreas Protegidas de Colombia para conservar los páramos. Revista de Ciencias Ambientales, 54(1), pp. 167-176.

Yilmaz, M., & Terzi, F. (2019, February). The Effects of Urban Spatial Development on Coastal Ecosystems: The Case of Mersin, Turkey. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 471, No. 10, p. 102026). IOP Publishing.

Zuluaga-Zuluaga, L., & Castro-Escobar, E. S. (2018). Valoración de servicios ambientales por captura de CO2 en un ecosistema de bosque seco tropical en el municipio de El Carmen de Bolívar, Colombia. Revista Luna Azul, (47), pp. 1-20.
OJS System - Metabiblioteca |