Education for health in first aid to rural educational community from Huila - Colombia, 2021

Educación para la salud en primeros auxilios a comunidad educativa rural del Huila - Colombia, 2021

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Jesús Stivent Zúñiga Meneses
Ingrid Yolercy Troche Gutiérrez
Juan Camilo Calderón Farfán
Abstract

Student population is at high risk of accidents which require an adequate risk management to preserve students’ integrity and life. This makes first aid education meaningful to handle these situations, especially in rural contexts with constraints regarding access to health services. Objective: To build by means of a participatory process an educational program in first aid with the educative community from Quituro-Tarqui in the Department of Huila, Colombia. Method: Mix Research Study – with action research methodology. This study used as data collection techniques pre-test and post-test type surveys, workshops, and knowledge dialogues with a sample of teachers, school administrators, students, and parents. Results: The study permitted to identify educational needs in first aid of the participant community. A virtual educational program in first aid was built and developed, which helped increasing a 40% of level of knowledge in first aid and permitted to identify popular knowledge about the management of these type of situations in the community. Conclusion: It should be noted the relevance and pertinence that educational programs have for health issues through knowledge dialogues, in correspondence with educational needs in health issues that affect specific realities from different contexts.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Jesús Stivent Zúñiga Meneses, University Antonio Narino

Master in Education from the Surcolombiana University. Professor Antonio Nariño University.

Ingrid Yolercy Troche Gutiérrez, South Colombian University

Master in Public Health from the University of Antioquia. Professor at the Surcolombiana University.

Juan Camilo Calderón Farfán, South Colombian University

PhD in Health Sciences from the Surcolombiana University. Professor at the Surcolombiana University.
References

Aldrete, M & Mireles, M & Mendoza, P & Aranda, C. (2004). La actitud de los profesores de educación primaria ante los primeros auxilios. Revista de educación y desarrollo, volumen (núm. 1), pp. 20-24. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/1/001_Red_Aldrete.pdf

Ariza, F. & Betancurt, P (2017). Cuáles son los conocimientos que adquieren los estudiantes del grado noveno en una institución educativa en primeros auxilios después de una capacitación por estudiantes de atención prehospitalaria. [Tesis de pregrado]. Universidad FUCS – CES. https://repository.ces.edu.co/bitstream/10946/2949/1/Conocimentos%20Estudiantes%20Grado%20Noveno.pdf

Cardona, J. & Caro, A. (2014). Construcción y evaluación de una escala sobre conocimientos en primeros auxilios en estudiantes de educación media Medellín-Bello. Revista Ces Medicina, volumen (núm. 1), pp. 35-48. https://www.redalyc.org/pdf/2611/261132141004.pdf

Cazul, A. & Rodriguez, A. (2007). Enseñanza de primeros auxilios a escolares de cuarto y noveno grados. Revista Cubana Salud Pública, volumen (núm. 2), pp. 25-28.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Educación para la salud: definición y métodos fundamentales. (2018). Ciencia de la Salud. Educación para la salud; definición y métodos fundamentales. https://www.universidadviu.com/educacion-para-la-salud-definicion-y-metodos-fundamentales/

López, R. & Navarro, R. & Basanta, S. (2015). Formación y actitud del profesorado de educación física en educación primaria con respecto a los primeros auxilios en la Provincia de Lugo. Revista Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, volumen (núm. 7), pp. 91-112. https://fb39c223-56a9-4ed3-91f4-073579bde094.filesusr.com/ugd/fa6be1_226a62cd46444cd6839f20f3c32ac004.pdf

Leff, E. (2004). Racionalidad ambiental y diálogo de saberes. Significancia y sentido en la construcción de un futuro sustentable. Polis Revista Latinoamericana, volumen (núm. 7), pp. 290-334. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2798847

Muñoz, D. & Villa, E. (2017). Paulo Freire en la Educación popular latinoamericana, el porqué y el para qué de estarse formando como pueblo político. Revista Kavilando, volumen (núm. 1), pp. 276-286. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6110066

CICR. (2013). Primeros Auxilios en conflictos armados y otras situaciones de violencia. https://www.icrc.org/es/doc/assets/files/other/icrc-003-0870.pdf

OMS. (2004). Informe mundial sobre prevención de los traumatismos causados por el tránsito. Publicación científica y técnica No 599. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/726/92%2075%2031599%20X.pdf?sequence=1

Navarro, R. & Arufe, V. (2015). Estudio descriptivo de la enseñanza de primeros auxilios desde el profesorado de Educación Física en centros de educación primaria. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, volumen (núm. 1), pp. 35-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4942270

UNESCO (2020). Educación para la salud y el bienestar. https://es.unesco.org/themes/educacion-salud-y-bienestar

OJS System - Metabiblioteca |