Audiovisual professional training and occupational performance in social communicators and journalists

Formación profesional audiovisual y desempeño ocupacional en comunicadores sociales y periodistas

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Hernando Alfonso Cerón Carlosama
Juan Carlos Acebedo Restrepo
Abstract

The Surcolombiana University is involved in the dynamics of presence in the territory. Due to the above, it consolidates the opening of undergraduate programs in the headquarters of the three main municipalities of Huila: Pitalito, Garzón and La Plata. In Pitalito, starting in 2014, the Faculty of Social and Human Sciences opened the undergraduate program in Social Communication and Journalism. This emerges academically linked to the main campus of Neiva. After more than 6 years of opening, its graduates begin to get involved in job and professional opportunities in the context. This research analyzes the characteristics of the audiovisual professional training of the graduates of the Social Communication and Journalism program of the Usco (Pitalito headquarters) and its relationship with the communicative demands of the environment and with their occupational performance, in the period 2018 to 2020.


A mixed methodology was used, which combined qualitative and quantitative techniques, with a predominance of the former, such as semi-structured interviews and focus groups. The approach related three fundamental theoretical categories: Audiovisual professional training, Occupational performance and Curriculum.
The investigation showed the prevalence of a low percentage of occupation of the graduates in activities related to their professional training, and the existence of tensions between the occupational demands by employers, the tools provided in their training and their own exercise in the field labor. On the other hand, the appreciations and proposals of the graduates were collected and synthesized aimed at advancing a curricular renewal that provides theoretical, practical and technical knowledge, which allows them to better perform in the workplace in the region.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Hernando Alfonso Cerón Carlosama, San Antonio del Pescado Educational Institution, Garzón, Huila

Master in Education from the Surcolombiana University. Teacher at the San Antonio del Pescado Educational Institution, Garzón, Huila.

Juan Carlos Acebedo Restrepo, South Colombian University

PhD in Communication from the National University of La Plata. Professor at the Surcolombiana University.
References

Adame, T. (2009). Medios audiovisuales en el aula. Revista digital del Central Sindical Independiente y de Funcionarios, 19, pp. 1-10. http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_19/ANTONIO_ADAME_TOMAS01.pdf

AFACOM. (2019). Transformaciones de la comunicación según el mundo del trabajo. Asociación Colombiana de Facultades y Programas Universitarios de Comunicación. http://www.afacom.org/

AFACOM. (2020). Profesiones de la comunicación y transformaciones del mundo del trabajo. Informe ejecutivo.

Arana, M., & Batista, N. (1999). La Educación en Valores: Una propuesta pedagógica para la formación profesional. Pedagogía Universitaria, 3(30). https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/34561258/Propuesta_educacion_en_valores.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1549396793&Signature=z7RpCXs4FPvfRW9NHEKM0pGWcag%3D&response-content-disposition=inline%3B filename%3DLA_EDUCACION_EN_V

Bizneo. (2020). Evaluación del desempeño. https://www.bizneo.com/blog/como-evaluar-desempeno-laboral/

Casanova, F. (2003). Formación profesional y relaciones laborales. Sindicatos y formación, 4, pp. 75-77. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/casan.pdf

Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 2012, Vol.XIX(38), p. 75, XIX(38), 75. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2011-02-08

Fuentes, R. (1985). La Comunicación Educativa Audiovisual: Un marco teórico para el empleo de medios audiovisuales en la educación superior. La Comunicación Educativa, pp. 71-102. http://hdl.handle.net/11117/2897%0AEste

Gárate, W. (2010). Así deben ser los periodistas que la sociedad requiere (Vol. 7, Número 2) [Tesis de Maestría, Universidad de Cuenca]. https://doi.org/10.1192/s0368315x00238942

Iafrancesco, G. (2015). Modelo Pedagógico Holístico Transformador: fundamentos, dimensiones, programas y proyectos en la Escuela Transformadora (2.a ed.). CORIPET EDITORIAL.

López, N. (2001). La de-construcción curricular, (Magisterio (ed.); 1.a ed.).

López, N. (2014). Referentes teóricos y conceptuales básicos para abordar la problemática curricular en la educación superior. Revista PACA, 4, pp. 1-28.

López, N. (2017). La investigación: Estrategia esencial en la de-construcción curricular de la formación del profesional académico de la educación. Educación y cultura, 122, pp. 39-44.

Mellado, C. (2009). Evolución del campo ocupacional y académico del periodista Latino Americano: Lógicas de mercado y esquemas de formación. Opción, 25(59), p. 2.

Monje Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. En: Universidad Surcolombiana. http://carmonje.wikispaces.com/file/view/Monje+Carlos+Arturo+-+Guía+didáctica+Metodología+de+la+investigación.pdf

Moreno, E. (2003). Desempeño ocupacional: dimensiones en los ciudadanos y ciudadanas habitantes de calle. Umbral Científico, 2.

Portal Universitario. (2020). Universidad Surcolombiana. www.usco.edu.co

Rivera, J. (2016). Los retos de la formación profesional: la formación profesional dual y la economía del conocimiento. Revista Internacional de Organizaciones, 0(17), pp. 141-168. https://www.raco.cat/index.php/RIO/article/view/318460/408619

Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2018). Metodología de la Investigación, (6.a ed.).

Tucho, F., Fernandez-Planells, A., Lozano, M., & Figueras-Maz, M. (2015). La educación mediática, una asignatura pendiente en la formación de periodistas, publicitarios y comunicadores audiovisuales. Revista Latina de Comunicación Social, 70, pp. 689-702. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1066.

OJS System - Metabiblioteca |