Teaching competences in spanish language to strengthen oral expression in primary students
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The purpose of this research was to understand the impact of pedagogical practices in the area of Spanish Language for the strengthening of the oral expression of first grade students. In that order of ideas, the problem alludes to the reflection that should be raised in the face of the execution of those practices, therefore the following objective is proposed "Analyze the impact of pedagogical practices in the area of Spanish Language in the oral expression of the first grade students of the IE Luis Fernando Restrepo Restrepo of the Municipality of Zaragoza Antioquia”. The study was oriented under a qualitative methodology, with an action research design, likewise, the population that participated was 30 first grade students ranging between 6 and 7 years; being 16 women and 14 men. The findings found drive the development of strategies that trigger a commitment to improve the quality of pedagogical practices and reciprocally promotes the strengthening of students' oral expression, in addition to dynamizing classes and giving the student the opportunity to enjoy the learning experience.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Acosta, F. (2013). Inclusión educativa, empeño de la U. Gran Colombia. Crónica del Quindío, 1. Recuperado el 2 de abril de 2021: https://www.cronicadelquindio.com/noticias/general-1/inclusin-educativa-
Belén. (2014). Taller de investigación cualitativa. Universidad Nacional de Educación a Distancia Madrid. ISBN electrónico: 978-84-362-6905-5. Edición digital, septiembre 2014: %20Investigaci%C3%B3n%20Cualitativa.pdf
Bernal Torres, C.A. (2010). Metodología de la investigación. Bogotá, Colombia: Magisterio. Recuperado el 1 de marzo de 2021: con-tent/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-
Cassany, D. (2001). Explorando las necesidades actuales de comprensión. Lectura y Vida. Recuperado el 2 de marzo de 2021: idadesactualesdecompren-sion.pdf
Chillan, N. (2015). Los juegos verbales como estrategia para mejorar mi práctica pedagógica, en el desarrollo de la expresión oral de los niños y niñas de 3 años de la I.E.I. N° 05 “Angelitos de la Guarda” de Tamburco. Tesis de especialización. Recuperado de: http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/2054/EDSchcunc.pdf
Condemarín, M. y Medina, A. (2007). Evaluación de los aprendizajes: un medio para mejorar las competencias lingüísticas y comunicativas. Capítulo 1 (pág. 14). Primera Edición. MEN Chile.
Contreras Sierra. (2013). El concepto de estrategia como fun-damento de la planeación estratégica.
Davies, W. (2000). Understanding Strategy. Strategy and Leadership, 28(5), 25-30.
Flores Ojeda. (2007). El proceso del desarrollo del lenguaje oral.
Hart, R. (1993). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación auténtica. Bogotá, Colombia: UNICEF – Gente Nueva.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México D.F.: McGrawHill. Recuperado de: https://drive.google.com/drive/fol-ders/12LsTzL9lVxQhvH0ZYP25k5mvotRD
Martínez, M. (2015). Desarrollo de competencias comunicativas mediante la lectura crítica, escritura creativa y expresión oral. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/4766/476648794008.pdf
Mendoza. (2015). Inadecuada expresión oral y bajo nivel de comprensión lectora. Investigación estudios de maestría.
Narváez, M. y Rodríguez, L. (2015). La educación como objeto de conocimiento. El concepto de educación. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v6n1/a06v6n1.pdf
Ong, W. y Hartley, J. (2016). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. Recuperado de: https://www.amazon.com/Oralidad-escritura-
Revzábal, M. (1993). La comunicación oral y su didáctica. Madrid, España: Editorial La Muralla.
Sandín, E. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid, España: McGrawHill Interamericana. Recuperado el 8 de abril de 2021: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-
Tejada Fernández, J. (2009). Competencias docentes. Granada, España. Recuperado el 15 de febrero de 2021: https://www.redalyc.org/pdf/567/56711798015.pdf
Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Bogotá, Colombia: ECOE Ediciones. Recuperado el 16 de septiembre de 2020: https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/Tobon-S.-Formacion-basada-en-
Treviño, E.; Pedroza, H.; Pérez, G.; Ramírez, P.; Ramos, G. y Trevi-ño, G. (2007). Prácticas docen-tes para el desarrollo de la comprensión lectora en primaria. México D.F.: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Recuperado el 6 de julio de 2020: https://www.inee.edu.mx/wp-
Zabala, C. y Bedoya, K. (2018). El saber pedagógico: experiencias y conceptualizaciones. Echeverri, J.A. (ed.). Encuentros pedagógicos transculturales: desarrollo comparado de las con-ceptualizaciones y experiencias pedagógicas en Colombia y Alemania, pp. 81-88. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.
Zuluaga, O. (7 de octubre de 2015). Educación y pedagogía, una diferencia necesaria.