Teachers' accounts of their experience with the design and implementation of the Individual Reasonable Accommodation Plan

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Catalina Trujillo Vanegas Surcolombiana University
Carolina Mallungo Calderón Institution José Municipal Educational Eustasio Rivera. Brussels, Pitalito, Huila, Colombia
Abstract

Within the framework of the Master's Degree in Education for Inclusion of the Universidad Surcolombiana, the macro project of systematization of experiences of design and implementation of the Individual Plan of Reasonable Adjustments in public educational institutions in the department of Huila was developed between 2020 and 2023. This paper presents some stories of teachers who have participated in these experiences and that give rise to the analysis of their pedagogical practices. The trajectory of the experience of 13 teachers shows the benefits of systematization in that it enables ongoing reflection on the
adjustments proposed in the PIAR, which reveals the daily reflective pedagogical exercise that is required for the elimination of barriers that prevent the full participation of students with disabilities.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biographies / See

Catalina Trujillo Vanegas, Surcolombiana University

Doctor in Education and Environmental Culture from the Universidad Surcolombiana. Time Teacher Complete from the Surcolombiana University.

Carolina Mallungo Calderón, Institution José Municipal Educational Eustasio Rivera. Brussels, Pitalito, Huila, Colombia

Master in Education for Inclusion from the Universidad Surcolombiana. Social Sciences Teacher. José Eustasio Rivera Municipal Educational Institution. Brussels, Pitalito, Huila, Colombia.
References

Ainscow M., Booth T., y Dyson A. (2006). Inclusión y la agenda de estándares: negociar presiones políticas en Inglaterra, International Journal of Inclusive Education, 10:4-5, pp. 295-308, DOI: 10.1080/13603110500430633

Blanco, R. (25 - 28 de noviembre 2008). “Marco Conceptual sobre educación inclusiva” La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Una breve mirada a los temas de Educación Inclusiva: aportes a las discusiones de los talleres”. [Conferencia Internacional de Educación] Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 48/Inf.2, Ginebra, España. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48_Inf_2__Spanish.pdf

Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación inclusiva. España: Organización de López, M.M. (2011). Barreras que impiden la inclusión y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Innovación Educativa, (21), pp. 37-54. Estados Iberoamericanos, FUHEM.

Creswell, W. J. (1994). Investigación Cualitativa y Diseño Investigativo. Decreto 1421 de 2017. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. (29 de agosto de 2017). Ministerio de Educación Nacional.

Echeita, G. y Duk, C. H. (2008). Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. Vol. 6, No. 2. España Restrepo, D.C y Varón Charris, E.M. (2022). Sistematización de la experiencia de diseño e implementación del plan individual de ajustes

razonables PIAR en el caso de un estudiante con discapacidad intelectual en la Institución Educativa María Auxiliadora del municipio de Íquira – Huila. [Tesis de maestría, Universidad Surcolombiana]. Grupo Impulso. www.grupoimpulso.edu.co

Guzmán Guzmán, Y.P y Ramírez Díaz, L.J. (2022). Comunidad de Aprendizaje: Un espacio para compartir experiencias y aprender juntos en torno a la educación inclusiva. [Tesis de Maestría, Universidad Surcolombiana]. Grupo Impulso. www.grupoimpulso.edu.co

Hernández Losada, J. y Silva Pérez. A. (2022). Sistematización de la experiencia de diseño e implementación del Plan Individual de Ajustes Razonables (PIAR) en una Institución Educativa del municipio de Campoalegre en el departamento del Huila. [Tesis de Maestría, Universidad Surcolombiana]. Grupo Impulso. www.grupoimpulso.edu.co

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación (6ª Ed). México: Editorial Mc Graw-Hill. https://www.refworld.org.es/docid/50ac92492.html

Morales Guevara, N. G., Velasteguí López, L. E., y Velasteguí López, P. (2018). Adaptaciones curriculares para la inclusión educativa en la unidad educativa.

Pastor, C. A., Sánchez, J. M., & Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el aprendizaje (DUA). Recuperado de: http://www. educadua. es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv. pdf, pp. 5-7.

Sacristán, J. G. (1998). Poderes inestables en educación. In Pedagogía. Manuales.

Sacristán, J. G. (2007). El currículo: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Ediciones Morata.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia ISBN: 958-655-624-7 (volumen) ISBN: 958- 655-623-9 (obra completa).

Sánchez Trujillo, D. F. y Saavedra Córdoba, Y. (2022). Sistematización de una Experiencia de Diseño e Implementación del Plan Individual de Ajustes Razonables (PIAR) para un caso de Discapacidad Intelectual en el Municipio de La Plata, Huila. [Tesis de Maestría, Universidad Surcolombiana]. Grupo Impulso. www.grupoimpulso.edu.co

Timoté Vera, S.J. (2022). Sistematización de una Experiencia de Diseño e Implementación del Plan Individual de Ajustes Razonables PIAR para un Caso de Discapacidad Intelectual en la Institución Luis Calixto Leiva, de Garzón (Huila). [Tesis de Maestría, Universidad Surcolombiana]. Grupo Impulso. www.grupoimpulso.edu.co

UNESCO. (2020). Resumen del Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020: Inclusión y educación: todos sin excepción. París, UNESCO.

OJS System - Metabiblioteca |