Application of psychoanalysis in education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Martha Isabel Barrero Galindo Universidad Surcolombiana
Abstract

Making Reference to the possibility of applying psychoanalysis to education motivates broad discussions. This paper will refer to the positions that defend this possibility to establish later, from the approach of the cross-linking relationship, the way as the concepts of subject, the self, unconscious, drive, mirror stage, cleavage, identity, symptom and child can be applied to the field of education and specifically to pedagogy.


One of the first positions that will appear on this subject argues that it is not possible to create a psychoanalytic pedagogy and even more to pretend the complementarity between psychoanalytic theory and education; Millot affirms that the analytical theory is not conclusive in what pertains to the field of education and Baietto maintains that psychoanalysis for those who teach can not be an activity based on a theory or a doctrine. (MOSCONI, 2008. P 182).

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Martha Isabel Barrero Galindo, Universidad Surcolombiana

Docente Universidad Surcolombiana
References

Bustamante Zamundio, Guillermo. Investigación, psicoanálisis, educación. Parte II: avance de investigación: Freud, la educación, el psicoanálisis En: Magis. Volumen I. Número 2. Enero-Junio de 2009. Bogotá Colombia, P. 261-274.

Elgarte, Roberto Julio. Contribuciones del psicoanálisis a la educación. Universidad Nacional del Sur. En: Educación, Lenguaje y Sociedad .Vol. VI N° 6 (Diciembre 2009).

Jaccard Freud, Roland. Publicaciones Cruz 0., S.A. ¿Qué sé?. México, 2000.

Jameson, Fredric. Imaginario y Simbólico en Lacan. Ediciones el Cielo por Asalto. Argentina, 1995.

Jiménez García, Marco. Lacan y la Educación. Gómez Sollano, Marcela (compiladora) En: Teoría, Epistemología y Educación: Debates Contemporáneos. Colección Debate y Reflexión. Universidad Autónoma de México. México, 2002.

Marín Calderón, Norman David. Lacan: los Senderos Bifurcados del Deseo. Purdue University. Tesis Doctoral. Estados Unidos, 2007.

Mosconi, Nicole. De la aplicación del Psicoanálisis a la Educación. En: Deseo Saber y Transferencia. Editorial Siglo XXI Editores. México, 2008.

Stavrakakis, Yannis. Lacan y lo Político. Libros Prometeo. Universidad Nacional de la Plata. Argentina, 2007.

Soler, Colette. Los Ensayos Finales de Análisis. Editorial Manantial. Buenos Aires, 2007.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
983
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |