Postmodernism: A possibility to develop creative proposals in visual arts?

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Jaime Ruíz Solórzano Universidad Surcolombiana
Abstract

Although until the 1960s it was more or less clear to which school or artistic tendency the different bi-or three-dimensional objects belonged, today such references are diffuse, the readings are dissimilar and the critic, mediator between the creator, the work and the public, is full of metaphors and turns of language incomprehensible to the bulk of the population; that is to say, art is becoming more and more cryptic, even for those involved in the circuit of creation - valuation - diffusion - consumption that assists art. Consequently, in our environment, the stereotype that is often used to elucidate the visual creations of the last two decades is based on the framework of postmodernism, accepted without the slightest reflection or critical position as if everyone had the certainty of what is explicit, an act proper to our simulating culture.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Jaime Ruíz Solórzano, Universidad Surcolombiana

Docente del Departamento de Artes de la Universidad Surcolombiana.

References

Acha, Juan. Op. Cit. P. 112.

Acha, Juan. Arte y Sociedad en America Latina. México, Ed. Fondo de Cultura Económica, 1981,p. 138.

Acha, Juan. Op. Cit. P. 139-140.

Acha, Juan. Introducción a la creatividad artística. México, Ed. Trillas, 1992, p. 112.

Bell, Daniel. Las contradiciones culturales del capitalismo. Madrid, Ed. Alianza,1992, p. 54.

Estrada, Leonel. Diccionario de arte actual. Medellín Ed. Colina, 1985, p. 201.

Estrada, Leonel. Op.Cit.P. 201. Ibidem.

Fontana, Josep. La Historia después del fin de la historia. Barcelona. Ed. Crítica, 1992, p.143.

Fridman, Pablo. Un debate que se dá de hecho: Psicoanálisis Vs. Postmodernismo. Texto Internet, 1988, p. 1.

García Canclini, Néstor. Culturas híbridas estrategia para salir y entrar de la moderni­dad. México, Ed. Grijalbo, S. A. 1990, p.19.

García Canclini, Néstor. Op. Cit. P. 306.

García Canclini, Néstor. Op. Cit. P . 307.

García Canclini, Néstor. Op. Cit. P. 307-308.

García Canclini, Néstor. Op. Cit. P. 312-313.

Habermas, Jurgen. Modernidad versus posmodernidad en Debate Modernidad - Postmodernidad y sus Implicaciones desde el punto de vista ético. Neiva, Ed. USCO - CINDE, 1997, p. 24.

Hargreaves, Andy. Profesorado, cultura y posmodernidad. Madrid, Ed. Morata S.L., 1996, p. 52.

Hargreaves, Andy. Op. Cit. P.51. Ibidem. P. 65.

Habermas, Jurgen. Op. Cit. P. 20.

Hargreaves, Andy. Op. Cit. P. 64.

Habermas, Jurgen. Op. Cit. P.25.

Hargreaves, Andy. Op. Cit. P. 68-69.

Hargreaves, Andy. Op. Cit. P.81.

Jamenson, Federic. El postmodernismo o la lògica cultural del capitalismo avanzado. Barcelo­na. Ed. Paidos, 1991,p. 12-13.

Jamenson, Federic. OP Cit. p. 18-19.

Jamenson, Federic. Op. Cit. 14.

Lyiotard, Jean Francois. La condición postmoderna. Madrid, Ed. Cátedra, p. 73.

Lyiotard, Jean Francois. Respuesta a la pregunta: ¿Qué es lo postmoderno? en Debate Modernidad - Postmodernidad y sus Implicaciones desde el Punto de Vista Etico. Neiva. Ed. USCo-CINDE,1997, p, 39. Ibidem

Lyiotard, Jean Francois. Op. Cit. P. 68.

Marquinez Argote, Germán. De la repetición a la investigación en ¿Qué es eso de la filosofía latinoamericana?. Bogotá, Ed. El Buho, 1986, p. 147.

Menna, Filiberto. La opción analítica en el arte moderno. Barcelona Ed. Gustavo Gili S.A., 1977 p. 53.

Revelo, Paul. Once tesis sobre modernidad/postmodernidad en América Latina, en revista Universidad del Tolima. Humanidades y Ciencias Sociales. Ibagué. Ed. U. Tolima, 1994, p.107.

Revelo, Paul. Op. Cit. P. 109. Ibidem. P. 113.

Rubio, Miguel. El contexto de la modernidad y la postmodernidad en Debate Modernidad - Postmodernidad y sus Implicaciones desde el Punto de Vista Etico. Neiva, Ed. USCO - CINDE, 1997 p. 138.

Silva, Erwin. Etica, p ostmodernidadygiobaüzacion. Texto Internet, 03/19/96. Pag 1,2

Zalamea, Gustavo. Op. Cit. P. 4.

Zalamea, Gustavo. Introducción en Catálogo XXXV Salón Nacional de Artistas. Santafé de Bogotá. Ed. Litografica Arco, 1994.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
5785
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |