Installations as immersive devices of violent events 1989 - 2012

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Jaime Ruíz Solórzano Universidad Surcolombiana
Abstract

This text is part of the research entitled "Installation and Devices. Colombian Contemporary art 1989-2012," where we investigate how contemporary art alludes to the political violence that was aggravated against the marginalized populations of the country. Political violence is one of the social phenomena that have managed to touch several artists since the 1950s to the present, becoming one of the particular constants of contemporary art in our country.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Jaime Ruíz Solórzano, Universidad Surcolombiana

Graduado en Pintura. Escuela de Artes de Bogotá, Instituto Distrital de Cultura. Licenciado en Filosofía e Historia y Especializado en Docencia Universitaria, Universidad Santo Tomás. Especializado en Planeación del Desarrollo Educativo y Cultural, Universidad Surcolombiana. Estudios de Maestría en Educación por el Arte y Animación Sociocultural, Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. Magíster en Historia, Universidad Nacional de Colombia. Doctorando en Estudios Sociales, Universidad Externado de Colombia. Ejerce como Ensayista y Curador independiente; Docente e Investigador del Programa de la Licenciatura en Educación Artística y Cultural, Universidad Surcolombiana, Neiva
References

Agambem, G. (2014). ¿Qué es un dispositivo? Seguido de El amigo, la Iglesia y el Reino. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Badiou, A. (2008). Lógicas de los mundos: el ser y el acontecimiento, 2. Buenos Aires: Manantial.

Barbosa, M. (2009). Justificaciones de la violencia política y la "Guerra contra el narcotráfico". En Barbosa, Mario y Yébenes, Zenia (Coords.). Silencios, discursos y miradas sobre la violencia. Barcelona: Anthropos-Universidad Autónoma Metropolitana.

Barthes, R. (1989). La cámara lucida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Baudrillard, J. (1980). El intercambio simbólico y la muerte. Caracas: Monte Ávila.

Bishop, C. (2010). Installation art. A critical history. London: Tate Publishing.

Bonet, E. (2014). La instalación como hipermedio (una aproximación). En Escritos de vista y oído. Barcelona: Museu d'Art Contemporani de Barcelona-MACBA.

Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Bourdieu, P. (1989). O poder simbólico. Lisboa: Difel.

Buchloh, B. (2006). El espacio sólo puede conducirnos al paraíso. En Larrañaga, Josu. Instalaciones. Donostia-San Sebastián: Nerea.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. México: Paidós.

Butler, J. (2006). Vida precaria: El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós.

Cárdenas López, H. (2013). El elefante de Samper tenía antecesor en gobierno de Gaviria: Myles Frechette. En Periódico El País. Cali, diciembre 8. Recuperado de http://www.elpais.com.co/elpais/colombia/noticias/elefante-samper-tenia-antecesor-gobierno-gaviria-myles-frechette.

Centro Nacional de Memoria Histórica (2015). Embera Chamí por Rosenberg Sandoval. Bogotá: Museo Oropéndola Arte & Conflicto. Recuperado de http://centrodememoriahistorica.gov.co/museo/oropendola/embera-chami/index.php.

Deleuze, G. (2005). Lógica del sentido. Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1997). Qué es la filosofía. Barcelona: Anagrama.

Derrida, J. (2006). Dar la muerte. Barcelona: Paidós.

Diago, M. (2008). El arte político de Rosenberg Sandoval. Bogotá: Periódico El espectador, diciembre 14. Recuperado de http://www.elespectador.com/impreso/cultura/articuloimpreso99002-el-arte-politico-de-rosenberg-sandoval.

Didi-Huberman, G. (1997). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.

Didi-Huberman, Georges (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós.

Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la Historia, 1. Madrid: Antonio Machado Libros.

Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Etchegaray, R., et. al (2016). Acontecimiento y creatividad en la filosofía de Guilles Deleuze. Un nuevo modo de sentir y percibir. San Justo/Buenos Aires: Universidad Nacional de La Matanza.

Fernández Arenas, J. (Coord.) (1988). Arte efímero y espacio estético. Barcelona: Anthropos.

Fernández de Soto, G. (2001). Logros de la política exterior de Colombia: 1998-2002. En Revista Colombia Internacional. Bogotá: Universidad de los Andes, septiembre-diciembre. Recuperado de http://colombiainternacional.uniandes.edu.co/view.php/390/index.php?id=390. https://doi.org/10.7440/colombiaint53.2001.04

Foucault, M. (1994). Dits et écrits III 1976-1979. Paris: Gallimard.

Foucault, M. (2000). Defender la sociedad. Curso en el Collège de France (1975-1976). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2002). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Sigo XXI.

Foucault, M. (2007). Historia de la sexualidad 1 - la voluntad del saber. México: Siglo XXI Editores.

Fukuyama, F. (1998), El fin de la Historia y el último hombre. Santafé de Bogotà: Planeta.

Groys, B. (2008): Bajo sospecha. Una fenomenología de los medios. Valencia: Pre-Textos.

Groys, B. (2014): Volverse público: Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra. https://doi.org/10.12795/astragalo.2015.i20.15

Giunta, A. (2001). Paul Virilio. Una introducción. En Virilio, Paul. El Procedimiento silencio. Buenos Aires: Paidós.

Gutiérrez Echeverri, N. (2010). Objetos perversos. En Miguel Ángel Rojas: Esencial, conversaciones con Miguel Ángel Rojas. Bogotá: Paralelo 10-Planeta.

Hauser, A. (1975). Teorías del arte: tendencias y métodos de la crítica moderna. Madrid: Guadarrama.

Jaramillo, A. (1997). Consideraciones sobre el conflicto armado en el Medellín de los años noventa. En Revista Estudios Sociales Nº 10. Medellín: Universidad de Antioquia. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/estudiospoliticos/article/view/16152.

Kabakov, I. (2014). Sobre la instalación total. México: Cocom.

Kabakov, I. y Groys, B. (2008). De las Instalaciones: Un diálogo entre Ilya Kabakov y Boris Groys. Otoño 1990. Recuperado de http://www.lugaradudas.org/archivo/pdf/cuartilla5.pdf

Krauss, R. (1985). La escultura en el campo expandido. En Foster, Hal (Ed.). La posmodernidad. Barcelona: Kairós.

Krauss, R. (1997). El inconsciente óptico. Madrid: Técnos.

Krauss, R. (2006). Notas sobre el índice (1977). En La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza.

Larrañaga, J. (2006). Instalaciones. Donostia-San Sebastián: Nerea.

López Hernández, C., et. al (2010). Y refundaron la patria… De cómo mafiosos y políticos reconfiguraron el Estado Colombiano. Bogotá: Debate.

Mbembe, A. (2011). Necropolítica. Seguido del gobierno privado indirecto. Madrid: Melusina.

Melo, J. (2016). La lucha contra el narcotráfico: éxitos y limitaciones. En Colombia es un tema. Recuperado de http://www.jorgeorlandomelo.com/luchnarco.htm.

Michaud, Y. (2007). El arte en estado gaseoso. Ensayos sobre el triunfo de la estética. México: FCE.

Mitchell, W.J.T (2009). Teoría de la imagen. Ensayos sobre la representación verbal y visual. Madrid: Akal.

Museo de Arte del Banco de La República (2007). Miguel Ángel Rojas: Objetivo Subjetivo. Bogotá, noviembre 28 de 2007 a febrero 25 de 2008.Recuperado de http://www.banrepcultural.org/correos/exposiciones/2007/2811_miguelangel-rojas.htm

Nancy, J. (2005). The Ground of the Image. Nueva York: Fordham University Press.

Palacios, M. (2002). Entre la legitimidad y la violencia. Colombia 1875-1994. Bogotá: Norma.

Palacios, M. (2012). Violencia pública en Colombia 1958-2010. Bogotá: FCE.

Pécaut, D. (2015). Una lucha armada al servicio del statu quo social y político. En Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas (Ed.) Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. Bogotá: República de Colombia. Recuperado de http://www.altocomisionadoparalapaz.gov.co/mesadeconversaciones/PDF/Informe%20Comisi_n%20Hist_rica%20del%20Conflicto%20y%20sus%20V_ctimas.%20La%20Habana%2C%20Febrero%20de%202015.pdf

Perry, G. (1990). Una década gris oscura. En periódico El Tiempo. Bogotá, agosto 7. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-69438.

Pizarro Leongómez, E. (1990). Escenarios posibles de Colombia en los 90. En Revista Análisis Político, No 10. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/74315/67142

Pizarro Leongómez, E. (2015). Una lectura múltiple y pluralista de la historia. En Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas (Ed.). Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. Bogotá: República de Colombia. Recuperado de http://www.altocomisionadoparalapaz.gov.co/mesadeconversaciones/PDF/Informe%20Comisi_n%20Hist_rica%20del%20Conflicto%20y%20sus%20V_ctimas.%20La%20Habana%2C%20Febrero%20de%202015.pdf

Reiss, J. (1999). From margin to center: the spaces of installation art. Cambridge, Mass: MIT Press.

Rueda Fajardo, S. (2006). Olor a santidad. En Premio nacional de crítica: ensayos sobre arte contemporáneo en Colombia, segunda versión. Bogotá: Ministerio de Cultura-Universidad de los Andes.

Sánchez Gómez, G. (Coordinador) (2013). ¡Basta ya! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica.

Santana Castillo, J. (2008). Neoliberalismo, gobernabilidad y nuevos movimientos sociales. El cambio político en diferentes naciones de Latinoamérica. En Clio América. Vol. 2 Núm. 4: julio-diciembre. Santa Marta: Universidad del Magdalena. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/364.

Schneider, M. (2014). Material Witness: Doris Salcedo's Practice as an Address on Political Violence through Materiality. Doctoral dissertation. Cambridge (Massachusetts): Harvard University. Recuperado de https://dash.harvard.edu/handle/1/11746516

Solomon R. Guggenheim Museum (2015). Retrospective Doris Salcedo. New York, June 26-October 12. Photo: David Heald. Recuperado de https://www.guggenheim.org/audio/track/doris-salcedo-atrabIliarios-1992-2004

Sontag, S. (2005). Contra la interpretación. Buenos Aires: Alfaguara.

Tafur, P. (2015). Rosemberg Sandoval. Obra 1980-2015. Cali: Universidad del Valle.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >> 

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
512
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |