Propedeutics to a definition of the "Colombian teacher" A view from the Pedagogical Practices
Propedéutica a una definición del "maestro colombiano" Una mirada desde las Prácticas Pedagógicas
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The colombian teacher
In order to approach, understand and then write about the identity of the teacher (hereinafter IM), it is necessary to examine its history from the pedagogical practices in order to identify the theories that have supported the curricular and administrative organization of the educational institution and thus project in the world of today that type of teacher is needed to face the current challenges as it is a globalized world with all its economic, technological, social, personal and cultural implications.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Bolívar A, Gallego M., León M J. y PÉREZ P. Políticas educativas de reforma e identidades profesionales: El caso de la educación secundaria en España. En archivos analíticos de políticas educativas. Volumen 13, número 45, noviembre 23 de 2005.
De Tezanos, Araceli (1986). Maestros artesanos intelectuales. Universidad Pedagógica Nacional. CIID. Bogotá, página 74.
Dubar, Claude. La crisis de las identidades: la interpretación de una mutación. Editorial Bellaterra. Barcelona. 2002.
Parra, Rodrigo (1986). Los maestros colombianos. Capítulo II. La profesión de maestro y el desarrollo nacional. Plaza y janes. Bogotá.
Rodríguez, Rosa Helena. El maestro en Colombia. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá. 2009.
Saldarriaga, Oscar. Del oficio de maestro. Cooperativa editorial magisterio. Bogotá. 2003. Capitulo V. el maestro: ¿pedagogo, intelectual o... maestro?