A theoretical approach: why and what for investigating the characteristics of the student artistic creativity in the school of arts at Surcolombiana University
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
The arts degree began as extensive courses in the nowadays restructured Instituto Huilence de cultura (IHC) during the 1980's decade, subsequently it was signed an agreement between the University (USCO) and the Institution (IHC) to offer degree programs, the ones that were properly approved by the IHC to foster the tertiary education (ICFES). Since 1994, the programs of the visual arts, performing arts and music, were assumed in its academic totality and administratively by the university. Today, it relies on four promotions of graduates in each programmes.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
RUIZ SOLÓRZANO, Jaime. "EL PAPEL DE LA POLÍTICA Y LA CULTURA" en PAIDEIA Revista de la Facultad de Educación de la Universidad Surcolombiana No. 4. Neiva, ED. OTI, 1996, p.46-48.
SALAZAR. Roberto J„ et al. "ANTROPOLOGIA PERSPECTIVA LATINOAMERICANA". Bogotá, ED. USTA, 1984.
GARDNER, Howard. "ESTRUCTURAS DE LA MENTE. TEORÍA DE LAS INTELIGENCIAS MÚLTIPLES". Bogotá, ED. FCE., 1999.
ORTA MESA, Aurelio A. "EL COMPONENTE PEDAGÓGICO EN LA FORMACIÓN ARTÍSTICA Y CULTURAL". Memorias Primer Seminario de Formación Artística y Cultural. Ministerio de Cultura. Bogotá, ED. Imprenta Nacional de Colombia, 2000, p.86.
bídem, p. 87.
OLAYA, Olga Lucía. "¿QUÉ SE ESPERA DEL DOCENTE DE LAS ARTES PLÁSTICAS Y/O VISUALES EN EL AULA?". Memorias Primer Seminario de Formación Artística y Cultural. Ministerio de Cultura. Bogotá, ED. Imprenta Nacional de Colombia, 2000, p. 128.
READ, Herbert. "EDUCACIÓN POR EL ARTE". Buenos Aires, D. Paidós, 1991.
Ibídem, p. 126.
Ibidem, p. 126.
GARNERD, Howard. "EDUCACIÓN ARTÍSTICA Y DESARROLLO HUMANO". Buenos Aires, ED. Paidós, 1994.
BARBOSA, Ana Mae. "A IMAGEN NO ENSINO DE ARTE". Sao Paulo, ED. Perspectiva. 1986.
READ, Herbert, "EDUCACIÓN POR EL ARTE". Buenos Aires, ED. Paidós, 1999.
PEREZ BIOTI, Sonia. "LA EDUCACIÓN ARTÍSTICA COMO ESTRATEGIA DE IDENTIFICACIÓN PARA LOS PUEBLOS LATINOAMERICANOS" en ARTE. EDUCACIÓN V CULTURA. Fotocopias sin más datos, p. 34-35.
PEREIRA, María A. "DIRETRIZES PARA PENSAR UMA CONCEPgÁO DE EDUCAgÁO SUPERIOR NA SOCIEDADE ACTUAL", http: //www.angelfire.com/sk/holgonsi/arleth.html, p. 2-3.
GÓMEZ B„ Hernando et al. "EDUCACIÓN: LA AGENDA DEL SIGLO XXI". Bogotá, PNUD, T.M. Editores, 1998, p. 46-47.
PEREIRA, María A. Op. Cit., p. 3.
HARGREAVES, Andy. "PROFESORADO, CULTURA Y POSTMODERNIDAD". Madrid, ED. Morata, S. L, 1996, p. 81.
ESTEINOU M„ Javier. "MÉXICO: APERTURA Y TRANSFORMACIÓN CULTURAL". http://www.iztapalapa.uam.mx/iztapala.www/topodrilo/36/td36_10.html, p.5.
FRIEDMAN, George. "LA FILOSOFÍA POLITICA DE LA ESCUELA DE FRANKFURT". México, ED. F C. E„ 1986, 168.
Ibidem, p. 150.
ESTEINOU M„ Javier. Op. Cit„ p. 6.
TOURAINE, Alain. "CRISIS DE LA CULTURA" en Magazin del Espectador No. 344. Bogotá, Nov. 26 de 1989, p. 20.
FRIEDMAN, George. Op. Cit., p. 149-150.
MANDEL, Ernest y NOVACK, George. "TEORÍA MARXISTA DE LA ALINEACIÓN". Bogotá, ED. Pluma, p. 19-20.
Ibidem, p. 21-62.
FRIEDMAN, George Op. Cit., 176.
Ibidem, 145-146.
Ibidem, p. 174-175.
MESA, José A. "EL CONCEPTO DE INTERACCIÓN EN EL PLANTEAMIENTO DE J. HABERMAS" en Universitas Philosophica No. 14. Bogotá, ED. U. J., 1990.
PÉREZ BIOTI, Sonia. Op. Cit., p.34.
WALDENFELS, Bernhard. "SIMBÓLICA, CREATIVIDAD Y RESPONSIVIDAD RASGOS FUNDAMENTALES DE UNA FENOMENOLOGÍA DEL ACTUAR" en Ideas y Valores. http://hemeroteca.lcfes.gov.co/revlstas/ldeasval/ivl50/waldenfels.html, p.7-8.
RUBIO, José Vicente. "CREATIVIDAD UNA NUEVA CONCEPCIÓN PARA UNA NUEVA ÉPOCA-CREÁTICA". http.y/www.colciencias.gov.co/redcom/Tex-Rubio-Creatividad.htm, p. 1-16.
UNESCO. "LLAMAMIENTO DEL DIRECTOR GENERAL A FAVOR DE LA PROMOCIÓN DE LA ENSEÑANZA ARTÍSTICA Y LA CREATIVIDAD EN LA ESCUELA. 30a. REUNIÓN DE LA CONFERENCIA GENERAL". París 3 de noviembre de 1999. http://www.unesco.org/culture/creativity/html-sp/index-sp.htm, p. 1-2.
OLAYA, Olga Lucía. Op. Cit., p. 127.