Horror to the empty "neobaroque": the designs of the "Chivas" of San Agustín and La Plata

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Jaime Ruíz Solórzano Universidad Surcolombiana
Abstract

Reflections on the external designs of the “Chivas or Buses Escalera” are made in order to recognize their forms and possible contents, of these popular artistic practices; due to the gradual risk of its disappearance, caused by the regulatory requirements of vehicles, the use of new automobiles, and the lack of visibility of its cultural value, both for collective transport and for the daily aesthetics of rural communities in our region.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Jaime Ruíz Solórzano, Universidad Surcolombiana

Graduado en Pintura. Escuela de Artes de Bogotá, Instituto Distrital de Cultura. Licenciado en Filosofía e Historia y Especializado en Docencia Universitaria, Universidad Santo Tomás. Especializado en Planeación del Desarrollo Educativo y Cultural, Universidad Surcolombiana. Estudios de Maestría en Educación por el Arte y Animación Sociocultural, Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. Magíster en Historia, Universidad Nacional de Colombia. Doctorando en Estudios Sociales, Universidad Externado de Colombia. Ejerce como Ensayista y Curador independiente; Docente e Investigador del Programa de la Licenciatura en Educación Artística y Cultural, Universidad Surcolombiana, Neiva
References

Butler, Jill, et al (2010). Universal Principles of Design. Beverly, MA: Rockport.

Calabrese, Omar (2008). La era neobarroca. Madrid: Cátedra.

Chávarro C., Margarita R. y Chávarro C., Elizabet C. (2018). Chivas, obras rodantes de arte popular: Diseños y ornamentos de los buses escalera de los municipios de San Agustín y La Plata, una aproximación a la propuesta interpretativa de Roland Barthes. Neiva: Universidad Surcolombiana/Facultad de Educación/Licenciatura en Educación Artística y Cultural.

Foster, Hal (2001). ¿Y qué pasó con la posmodernidad? En El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Akal.

Gouëset, Vincent (1998). Bogotá: nacimiento de una metrópoli; la originalidad del proceso de concentración urbana en Colombia en el Siglo XX. Bogotá: Tercer Mundo.

Gruzinski, Serge (2013). La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a "Blade Runner" (1492-2019). México: FCE.

Jameson, Fredric (1991). Ensayos sobre el posmodernismo. Buenos Aires: Imago Mundi.

Lyotard, Jean-François (1994). La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Madrid: Cátedra.

Mandoki, Katya (2006). Estética cotidiana y juegos de la cultura: Prosaica I. México: Siglo XXI.

Martín Martín, Fernando (1993). Sobre la postmodernidad y su expresión plástica. En Revista Laboratorio del arte No 6. Sevilla: Departamento de Historia del Arte/Universidad de Sevilla. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/122389

Praz, Mario (1979). Mnemosyne. El paralelismo entre la literatura

y las artes visuales. Madrid: Taurus.

Surday, Severo (2011). El barroco y el neobarroco. Buenos Aires: El cuenco de Plata.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
210
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad Surcolombiana
OJS System - Metabiblioteca |