La Revista Proyección Social de la Universidad Surcolombiana es una publicación de carácter académica, dirigida a docentes y estudiantes de la Universidad Surcolombiana con el fin de divulgar experiencias y vivencias de proyección social de la Universidad. Es una revista multidisciplinaria, que cubre los diversos campos del saber en la formación profesional ofrecida en las diferentes facultades. En esta dirección, la Revista pretenderá poner de manifiesto las experiencias, las iniciativas y esfuerzos de los actores universitarios que dan vida a los factores misionales de la universidad, especialmente aquellos que tiene que ver con la proyección, la extensión y el impacto social.

Vol. 7 No. 1 (2023): REVISTA PROYECCIÓN SOCIAL (2023)

The Universidad Surcolombiana has as one of its mission axes, the Social Projection, a fundamental axis for the development of the Surcolombian region and that is materialized through projects that meet the needs of the communities, framed especially in the most vulnerable contexts of the country.

Under the above premise, since 2016 the Revista Proyección Social de la Universidad Surcolombiana has been created as a publication of academic and informative character of annual periodicity, aimed at teachers, students and graduates of the Universidad Surcolombiana and actors from other universities, in order to collect experiences and experiences of social work with communities, generated with external and internal actors of the university environment. It is a multidisciplinary journal, which covers the various fields of knowledge in the professional training offered in the different faculties. In this direction, the journal highlights the experiences, initiatives and efforts of the actors of the academy and the communities that give life to the mission factors of the university, especially those that have to do with social projection, outreach and social impact.

Translated with DeepL.com (free version)

EDITORIAL

EDITORIAL

Amórtegui Cedeño Elias Francisco

Article Visits 16 | PDF Visits 25

5-8 |

From adjectives to verbs: Emotional intelligence and affective responsibility in education

De adjetivos a verbos: Inteligencia emocional y responsabilidad afectiva en la educación

BRAND QUINTERO KAREN VIVIANA

Article Visits 193 | PDF Visits 95

17-22 |

Reflections on the implementation of the flexible educational model paces (Learning proposal to change social environments)

Reflexiones de la Implementación del modelo educativo Flexible Paces

SARMIENTO ZABALA CINDY ROXANA

Article Visits 38 | PDF Visits 25

9-16 |

Colombian smes, a new challenge of break-even point in a post- pandemic scenario covid-19

Mipymes colombianas, nuevo reto de equilibrio en un escenario post pandémico covid-19

Cabrera Gómez Fabián Andrés, Vargas Aya Carlos Francisco

Article Visits 121 | PDF Visits 41

23-32 |

Entrepreneurship and Employability of Graduates of the Business Administration Program, La Plata Campus compared to other campuses of the Universidad Surcolombiana Graduate survey period 2015-2023/1 and comparison with 2018 survey

Emprendimiento y empleabilidad de graduados del programa de administración de empresas, Sede La Plata comparada con otras sedes de la Universidad Surcolombiana

Salamanca Falla Carlos Harvey, Valderrama Liria sofía, Burbano Adriana Lucía

Article Visits 46 | PDF Visits 34

33-43 |

The chronicle: a wound in the time

La crónica: una herida en el tiempo

Martínez Perdomo Jhonatan Alejandro

Article Visits 31 | PDF Visits 182

60-70 |

Towards an Inclusive Education: Reflections on the educational conditions required by teachers in training for children with visual impairment.

Hacia una Educación Inclusiva: Reflexiones sobre las condiciones educativas que requieren los docentes en formación para niños y niñas con discapacidad visual

Pardo Patiño Karen Vanessa, Meneses Flores Mayra Isabella, Rivera Cano Valentina, Miranda Patiño Aura Cristina

Article Visits 86 | PDF Visits 52

71-77 |

Promoción de valores éticos y prácticas de convivencia en estudiantes de décimo grado de una escuela pública del Caquetá-Colombia

Promoting ethical values and coexistence practices in tenth-grade students of a public school in Caquetá-Colombia

Rojas Barreto Lissteh, Quintero Herrera Lina Vanessa

Article Visits 24 | PDF Visits 13

78-92 |

Didactic sequence to strengthen inferential understanding, through the use of discontinuous texts in students of grade 102 of the I.E. Upper Normal of Neiva

Secuencia didáctica para fortalecer la comprensión inferencial, a través del uso de textos discontinuos en los estudiantes del grado 102 de la I.E. Normal Superior de Neiva

Calderón Díaz Nazly Julieth

Article Visits 77 | PDF Visits 45

93-102 |

The PRAES: Analysis and Characterization in Educational Institutions of Northern Huila

Los PRAES: Análisis y Caracterización en Instituciones Educativas del Norte del Huila

Rondón Rivera Laura Milena, Pascuas Díaz Adriana Yurley, López Salinas Leonel Fernando

Article Visits 72 | PDF Visits 41

93-102 |

The cofee sector in Huila, its contribution to competitiveness and the role of education. Period 2019-2022

El sector cafetero en el Huila, su aporte a la competitividad y el papel de la educación. Periodo 2019-2022

Salamanca Falla Carlos Harvey, Ciceri Nocua Laura Milena, Reyes Garzón Sindy Vanesa

Article Visits 19 | PDF Visits 14

44-51 |

International practice: pedagogical accompaniment in the consolidation of reading and writing skills for students with academic lag in higher grades at the Arnulfo Castorena Vélez elementary school

Práctica internacional: acompañamiento pedagógico en la consolidación de la lectoescritura a estudiantes con rezago académico de grados superiores en la escuela primaria Arnulfo Castorena Vélez

Pérez Lozano Miguel ´´Ángel

Article Visits 38 | PDF Visits 19

52-59 |

Magdalena River, Threatened Source of Life

Los Río Magdalena, Fuente de Vida en Amenaza

Ruiz Mayungo Estefanía, Ramírez Velasco Karen Lorena, Silva Pulido Heidy Dayhanna

Article Visits 61 | PDF Visits 28

112-118 |

Thinking trends in tenth grade students regarding the use of agrotoxicants and their implications on environmental health.

Los Tendencias de pensamiento en estudiantes de grado décimo entorno al uso de agrotóxicos y sus implicaciones en la salud ambiental

Silva Gómez Yaneris maría, Amórtegui Cedeño Elías Francisco, Mosquera Jonathan Andrés

Article Visits 22 | PDF Visits 15

119-126 |

Walking paths with the Tamas Paeces: An experience of reconstruction of cultural identity

Recorriendo caminos con los Tamas Paeces: Una experiencia de reconstrucción de identidad cultural

Castañeda Trujillo Jairo Enrique, Alarcón Eliana Maritza, Forero Angel Antonio

Article Visits 60 | PDF Visits 30

127-134 |


View All Issues

Número actual


Volumen 5- Número 1  Enero - Diciembre de 2021

https://journalusco.edu.co/index.php/rps/issue/view/193

La Revista Proyección Social de la Universidad Surcolombiana es una publicación de carácter académica, dirigida a docentes y estudiantes de la Universidad Surcolombiana y de otras universidades a nivel nacional e internacional con el fin de divulgar experiencias de proyección social. La Revista Proyección Social es una revista multidisciplinar, que cubre los diversos campos del saber en la formación profesional ofrecida en las diferentes facultades universitarias.

OJS System - Metabiblioteca |