La Revista Proyección Social de la Universidad Surcolombiana es una publicación de carácter académica, dirigida a docentes y estudiantes de la Universidad Surcolombiana con el fin de divulgar experiencias y vivencias de proyección social de la Universidad. Es una revista multidisciplinaria, que cubre los diversos campos del saber en la formación profesional ofrecida en las diferentes facultades. En esta dirección, la Revista pretenderá poner de manifiesto las experiencias, las iniciativas y esfuerzos de los actores universitarios que dan vida a los factores misionales de la universidad, especialmente aquellos que tiene que ver con la proyección, la extensión y el impacto social.
Current Issue
The Universidad Surcolombiana has as one of its mission axes, the Social Projection, a fundamental axis for the development of the Surcolombian region and that is materialized through projects that meet the needs of the communities, framed especially in the most vulnerable contexts of the country.
Under the above premise, since 2016 the Revista Proyección Social de la Universidad Surcolombiana has been created as a publication of academic and informative character of annual periodicity, aimed at teachers, students and graduates of the Universidad Surcolombiana and actors from other universities, in order to collect experiences and experiences of social work with communities, generated with external and internal actors of the university environment. It is a multidisciplinary journal, which covers the various fields of knowledge in the professional training offered in the different faculties. In this direction, the journal highlights the experiences, initiatives and efforts of the actors of the academy and the communities that give life to the mission factors of the university, especially those that have to do with social projection, outreach and social impact.
Translated with DeepL.com (free version)
Full Issue
Presentación
EDITORIAL
EDITORIALAmórtegui Cedeño Elias Francisco
Article Visits 16 | PDF Visits 25
5-8 | Published: 2024-03-19
Documentos Reflexivos
From adjectives to verbs: Emotional intelligence and affective responsibility in education
De adjetivos a verbos: Inteligencia emocional y responsabilidad afectiva en la educaciónBRAND QUINTERO KAREN VIVIANA
Article Visits 193 | PDF Visits 95
17-22 | Published: 2024-03-19
Reflections on the implementation of the flexible educational model paces (Learning proposal to change social environments)
Reflexiones de la Implementación del modelo educativo Flexible PacesSARMIENTO ZABALA CINDY ROXANA
Article Visits 38 | PDF Visits 25
9-16 | Published: 2024-03-19
Colombian smes, a new challenge of break-even point in a post- pandemic scenario covid-19
Mipymes colombianas, nuevo reto de equilibrio en un escenario post pandémico covid-19Cabrera Gómez Fabián Andrés, Vargas Aya Carlos Francisco
Article Visits 121 | PDF Visits 41
23-32 | Published: 2024-03-19
Entrepreneurship and Employability of Graduates of the Business Administration Program, La Plata Campus compared to other campuses of the Universidad Surcolombiana Graduate survey period 2015-2023/1 and comparison with 2018 survey
Emprendimiento y empleabilidad de graduados del programa de administración de empresas, Sede La Plata comparada con otras sedes de la Universidad SurcolombianaSalamanca Falla Carlos Harvey, Valderrama Liria sofía, Burbano Adriana Lucía
Article Visits 46 | PDF Visits 34
33-43 | Published: 2024-03-19
The chronicle: a wound in the time
La crónica: una herida en el tiempoMartínez Perdomo Jhonatan Alejandro
Article Visits 31 | PDF Visits 182
60-70 | Published: 2024-03-19
Towards an Inclusive Education: Reflections on the educational conditions required by teachers in training for children with visual impairment.
Hacia una Educación Inclusiva: Reflexiones sobre las condiciones educativas que requieren los docentes en formación para niños y niñas con discapacidad visualPardo Patiño Karen Vanessa, Meneses Flores Mayra Isabella, Rivera Cano Valentina, Miranda Patiño Aura Cristina
Article Visits 86 | PDF Visits 52
71-77 | Published: 2024-03-19
Promoción de valores éticos y prácticas de convivencia en estudiantes de décimo grado de una escuela pública del Caquetá-Colombia
Promoting ethical values and coexistence practices in tenth-grade students of a public school in Caquetá-ColombiaRojas Barreto Lissteh, Quintero Herrera Lina Vanessa
Article Visits 24 | PDF Visits 13
78-92 | Published: 2024-03-19
Didactic sequence to strengthen inferential understanding, through the use of discontinuous texts in students of grade 102 of the I.E. Upper Normal of Neiva
Secuencia didáctica para fortalecer la comprensión inferencial, a través del uso de textos discontinuos en los estudiantes del grado 102 de la I.E. Normal Superior de NeivaCalderón Díaz Nazly Julieth
Article Visits 77 | PDF Visits 45
93-102 | Published: 2024-03-19
The PRAES: Analysis and Characterization in Educational Institutions of Northern Huila
Los PRAES: Análisis y Caracterización en Instituciones Educativas del Norte del HuilaRondón Rivera Laura Milena, Pascuas Díaz Adriana Yurley, López Salinas Leonel Fernando
Article Visits 72 | PDF Visits 41
93-102 | Published: 2024-03-19
The cofee sector in Huila, its contribution to competitiveness and the role of education. Period 2019-2022
El sector cafetero en el Huila, su aporte a la competitividad y el papel de la educación. Periodo 2019-2022Salamanca Falla Carlos Harvey, Ciceri Nocua Laura Milena, Reyes Garzón Sindy Vanesa
Article Visits 19 | PDF Visits 14
44-51 | Published: 2024-02-23
Informe de Práctica
International practice: pedagogical accompaniment in the consolidation of reading and writing skills for students with academic lag in higher grades at the Arnulfo Castorena Vélez elementary school
Práctica internacional: acompañamiento pedagógico en la consolidación de la lectoescritura a estudiantes con rezago académico de grados superiores en la escuela primaria Arnulfo Castorena VélezPérez Lozano Miguel ´´Ángel
Article Visits 38 | PDF Visits 19
52-59 | Published: 2024-03-19
Magdalena River, Threatened Source of Life
Los Río Magdalena, Fuente de Vida en AmenazaRuiz Mayungo Estefanía, Ramírez Velasco Karen Lorena, Silva Pulido Heidy Dayhanna
Article Visits 61 | PDF Visits 28
112-118 | Published: 2024-03-19
Thinking trends in tenth grade students regarding the use of agrotoxicants and their implications on environmental health.
Los Tendencias de pensamiento en estudiantes de grado décimo entorno al uso de agrotóxicos y sus implicaciones en la salud ambientalSilva Gómez Yaneris maría, Amórtegui Cedeño Elías Francisco, Mosquera Jonathan Andrés
Article Visits 22 | PDF Visits 15
119-126 | Published: 2024-03-19
Walking paths with the Tamas Paeces: An experience of reconstruction of cultural identity
Recorriendo caminos con los Tamas Paeces: Una experiencia de reconstrucción de identidad culturalCastañeda Trujillo Jairo Enrique, Alarcón Eliana Maritza, Forero Angel Antonio
Article Visits 60 | PDF Visits 30
127-134 | Published: 2024-03-19
View All Issues
Número actual
Volumen 5- Número 1 Enero - Diciembre de 2021
https://journalusco.edu.co/index.php/rps/issue/view/193
La Revista Proyección Social de la Universidad Surcolombiana es una publicación de carácter académica, dirigida a docentes y estudiantes de la Universidad Surcolombiana y de otras universidades a nivel nacional e internacional con el fin de divulgar experiencias de proyección social. La Revista Proyección Social es una revista multidisciplinar, que cubre los diversos campos del saber en la formación profesional ofrecida en las diferentes facultades universitarias.