Los derechos humanos analizados desde lo planteado en el discurso regulativo institucional y la realidad educativa

Human Rights analyzed from what is stated in the institutional regulatory discourse and the educational reality

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Nelson Ernesto López Jiménez
Mónica Mayelly Arguello Martínez
Andrea del Pilar Pérez Castro
Resumen

The exercise, respect and preservation of Human Rights - Human Rights - base the personal, social, emotional, psychological, family and cultural development of society; therefore, it is essential that the regulations or public policies in favor of their execution and defense are carry out in reality, so that they guarantee a dignified life or stability to each citizen. In this sense, the main objective that guided the research was "To assess the relationship that exists between the Institutional Regulatory Discourse - DRIand the preservation, exercise and respect of Human Rights - Human Rights in the Educational Institution - IE". The theoretical references focused on Van Dijik's position on discourse and discourse analysis and the regulations were analyzed within the framework of the prevention, regulation and defense of human rights in schools.The methodology was qualitative based on the ethnographic method that allowed the use of instruments such as documentary review, narratives and opinion agendas, developed with teachers, managers and students of 9, 10 and 11 grade of the IE INEM Julián Motta Salas (Morning Session) and IE El Caguán (Afternoon Session).


With the results of the field work, it was concluded that both IE are indeed making progress in creating the conditions to minimize the distance between what is proposed in the DRI and what is actually put into practice. The structuring of an alternative proposal very committed to the preservation, exercise and respect of human rights in IE was proposed.

Palabras clave

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Biografía del autor/a / Ver

Nelson Ernesto López Jiménez, Universidad Surcolombiana

Doctor in Education from the Universidad del Valle. Full Time Professor at the Surcolombiana University.

Mónica Mayelly Arguello Martínez, Universidad Surcolombiana

Master in Education from the Universidad Surcolombiana. Researcher at the PACA Research Group of the Universidad Surcolombiana.

Andrea del Pilar Pérez Castro, Universidad Surcolombiana

Master in Education from the Surcolombiana University. Researcher at the PACA Research Group of the
Universidad Surcolombiana.

Referencias

Calvo, G. (1996). Los proyectos educativos institucionales y la formación de docentes. Revista Colombiana de Educación, (33). https://doi.

org/10.17227/01203916.5400

Gómez Barreto, M. (2015). Vulneración de los Derechos Humanos en la Educación Tunjana. Revista Derecho y realidad, volumen 14(27), pp. 131-142. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/7830/6196

López N. E. y Puentes, A. V. (2011). Modernización curricular de la Universidad Surcolombiana: integración e interdisciplinariedad. Revista Entornos, (24), pp. 103-122.

López Jiménez, Castro Javela y Ramírez Pérez. (2019). Por una Escuela para la Paz. Voces desde la Región Surcolombiana. Colombia: Editorial Universidad Surcolombiana.

Manzano, V. (2005). Introducción al análisis del discurso. https://personal.us.es/vmanzano/docencia/metodos/discurso.pdf

Ministerio de Educación Nacional (03 de agosto de 1994). Artículo 14 [Capítulo III]. Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994 en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. [Decreto 1860 de 1994]. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles172061_archivo_pdf_decreto1860_94.pdf

Ministerio de Educación Nacional (s.f). Guías Pedagógicas para la Convivencia Escolar. Ley 1620 de 2013 - Decreto 1965 de 2013. http://www.sednarino.gov.co/SEDNARINO12/Downloads/GUIAS%20PEDAGOGICAS%20CONVIVENCIA%20ESCOLAR%20MEN.pdf

Monje Álvarez, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa, Guía práctica. Universidad Surcolombiana. Neiva

Morlachetti, A (2014). La Convención sobre los Derechos del Niño y la Protección de la Infancia en la Normativa Internacional de Derechos Humanos. En Beltrao et al (2014). Derechos Humanos de los Grupos Vulnerables. Manual. (pp. 21-42). Barcelona, Universitat Pompeu Fabra. http://www.consorciodh.ufpa.br/livros/DHGV_Manual.pdf#page=21Naciones Unidas para la Infancia o UNICEF (s.f). ¿Qué son los Derechos Humanos? Recuperado de https://www.unicef.org/es/convencion-derechos-nino/que-son-derechos-humanos

Naciones Unidas. (2015). Declaración Universal de los Derechos Humanos. (pp. 1-63). Edición Ilustrada de la DUDH fue creada y diseñada en una colaboración entre el artista Yacine Ait Kaci (YAK), el Centro Regional de Información de las Naciones Unidas (UNRIC), y la Oficina del Alto Comisionado de Derechos Humanos –Oficina Regional Europa- (OACDH). https://www.un.org/es/documents/udhr/UDHR_booklet_SP_web.pdf

Ortiz Garzón, S. M. y Peña Sepúlveda, L.F. (2013). La interacción social como una forma de abordar y reforzar la empatía, filiación y proximidad de los estudiantes de ciclo II con sus pares, acudientes y docentes del C.E.D. Villas del Progreso Sede A. (Trabajo tesis especialización, Universidad Libre). https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/7170/OrtizGarzonSandraMilena2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Portilla Chávez, M; Rojas Zapata, A & Hernández Arteaga, I. (2014). Investigación Cualitativa: una reflexión desde la educación como hecho social, Volumen 3, No. 2. Recuperado de https://revistas.udenar.edu.co/index.php/duniversitaria/article/view/2192

Silva, O. (2002). El análisis del discurso según Van Dijk y los estudios de la comunicación. Razón y palabra, 26. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n26/osilva.html

Sören André (8 de octubre de 2014). Etnografía: Definición, características y usos. [Entrada de Blog]. Recuperado de http://andresoren.com/etnografiadefinicion-caracteristicas-y-usos

Tessio Conca, A. (2018). Prácticas inclusivas y discursos regulativos en el nivel secundario. Análisis de caso desde la sociología de Basil Bernstein. Anuario Digital de Investigación Educativa, (1), pp. 761-776.

Valencia, F. y Mazuera, V. (2006). Revista Científica Guillermo de Ockham. La figura del manual de convivencia en la vida escolar. Elementos para su comprensión, 4(1). (pp. 119-131). https://revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/view/490/297

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 3 4 > >> 
Sistema OJS - Metabiblioteca |